- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
6

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gunnar Castrén. Av Olof Enckell

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Olof E n c k ell

Ser man endast till Gunnar Castréns
i bokform utkomna arbeten, är hans
produktion rätt sparsam: sju större
undersökningar under en tidrymd av trettiosex
år. Men i själva verket utgöra dessa sju
arbeten endast en bråkdel av hans insats
i den litteratur- och kulturhistoriska
forskningen. Många krävande redaktionella
uppgifter ha blivit honom anförtrodda; sålunda
är han den ene utgivaren av den nya,
kritiska upplagan av Runebergs verk.
Och i olika publikationer, framför allt i
Svenska Litteratursällskapets i Finland
skriftserier, har han varit en flitig
medarbetare; det är åtskilliga värdefulla
undersökningar och essäer, som kommit till under
de tre decennier, som ligga mellan den för
Finlands kulturhistoria synnerligen
värdefulla avhandlingen om Robert Tengström
från 1904 och den vackra, personliga
levnadsteckningen över Werner Söderhjelm
från 1934. En betydande del av dessa
specialundersökningar gälla Johan Ludvig
Runeberg.

Ännu mera omfattande har Castréns i
egentlig mening publicistiska gärning varit.
Den litterära journalistiken i Finland har
många svårigheter att kämpa emot; den
inte minsta är motviljan, som framför allt
de akademiska kulturkretsarna hysa mot
att framträda inför ett större forum. Till
Gunnar Castrén står den finlandssvenska
journalistiken i stor tacksamhetsskuld. Med
en beredvillighet, som måste ses mot
bakgrunden av hans redan framhållna
ansvarskänsla gentemot samtida
kulturföreteelser, har han ständigt tillmötesgått pressens
legitima önskemål. Och i än högre grad än
dagspressen ha tidskrifterna, främst Nya
Argus, profiterat av hans levande intresse
för kulturlivets aktualiteter.

Det är en brist i Finlands bokhandel och
en exponent för Castréns personliga
anspråkslöshet, att hans rika, förnäma
essä-istik i så ringa utsträckning gjorts
tillgänglig i fristående volymer. I bokform före-

ligga endast en glänsande ungdomsstudie
över George Bernard Shaw och ett
knapphändigt urval »Studier och kritiker»
från 1918. Hans centrala ställning i
Finlands litterära liv är dock i inte oväsentlig
grad ett resultat av hans insats som
kritiker i termens journalistiska mening.

Som litterär kritiker kännetecknas
Castrén framför allt av sin humana
inställning till de växlande uppgifterna. Han
mästrar aldrig, hans blick för olikartade
värden är sällsynt vid, hans förståelse för
det enstaka fallet är djup, han har en
märklig förmåga att låta varje diktverk
framträda i fri och oavhängig åskådlighet.
Han företräder kraftigt de formella kraven,
men samtidigt är hans uppfattning av
idéer och motiv skarp och frisk. Det är
många litterära strömningar, som avlöst
varandra sedan han första gången
framträdde i Euterpe, men han har städse
bevarat sin frigjorda attityd och sin öppna
mottaglighet för tidsandans skiftande
uppenbarelseformer. Som en av de förste
observerade han det nya och fruktsamma hos
den debuterande Pär Lagerkvist, och hans
attityd till den finlandssvenska
tjugotalsmodernismen har präglats av en uppriktig
vilja att uppskatta och stödja vad denna
häftigt omdiskuterade riktning fört med
sig av konstnärligt och ideellt värde. Det
är för denna sin öppenhet gentemot det,
som är ungt och framåtsträvande, Gunnar
Castrén tillvunnit sig också den
finlandssvenska ungdomens tacksamhet,
tillgivenhet och beundran.

På Euterpeungdomarnas program stod
inte endast litteratur och konst utan även
politik och sociala frågor. Hur djupt
personligt Castrén lät engagera sig av de
patriotiska strävandena i brytningstidens
Finland, kan exemplifieras av, att han under
de mörkaste ofärdsåren åtog sig att svara
för den hemliga publikationen »Fria ord».
Och ungdomskraven på fosterländska och

6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0026.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free