- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
43

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Tre konstsamlingar. Av Ingegerd Henschen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tre konstsamlingar

fullhet, en viss patetisk kraft. Ett antal skisser
belysa Eldhs utveckling och mognandet av
de tankar som arbetade sig fram till större
färdiga konstverk. Ibland ha skisserna ett
intensivare liv, ibland får det färdiga,
slutliga konstverket större balans och fasthet.
Några porträtt uppdaga Eldhs bästa sidor
som konstnär, särskilt porträttet av Karl
Nordström.

Själva katalogen är gjord av Gertrud
Ser-ner och är synnerligen gedigen. Den saknar
— lyckligtvis — den en smula svävande
subjektivitet som man fann i Ivar
Hellbergsamlingens beskrivningar. En katalog har ju
just sitt berättigande och sitt värde i att den
är bidrag till en materialpublikation och skall
tjäna en framtida forskning. Direkt nöjsam
är ju sällan en sådan torr, metodisk
beskrivning av de enskilda konstverken, och man får
ju inte så rysligt mycket av sagostämning
om man utan att se på bilden läser t. ex. om
Dardels Jägaren och den förryckta flickan:
»Ett träd med röd stam växer till vänster i
förgrunden och sträcker sig diagonalt över
tavlan. I dess krona i övre högre hörnet sitter
en svarthårig skrattande flicka en face, med
vänster hand på det högt uppdragna högra
knäet», etc. Men ändå är man bara glad och
tacksam åt den text, som åtföljer konstverken,
när man betänker vilken uppgift den har eller
kan få för en framtida sökare.

Reproduktionerna äro i allmänhet
synnerligen goda. Kanske skulle man någon gång
önskat ett något större format för att kunna
avnjuta dem bättre. Några av Nordströms
saker ha fått väl njuggt utrymme men äro
fullkomligt tydligt och klart återgivna.

Det är möjligt att det föreligger någon
form av bristande sinne för proportioner hos
dem, som lika gärna se på en kaffekanna som
på en Rembrandt. Somliga gå ändå längre
och se i varje kulturföremål, hur »obetydligt»
det än kan vara, en sak, som är värd att
studera, beskriva, insätta i sitt
kultursammanhang, publicera och avbilda genom tydlig och
god reproduktion. Många mena att det ej
kan finnas en graderad värdeskala från
nä-verkonten och liebladet upp till
Rembrandt-tavlan (som har blivit den klassiska
symbolen för det vackraste, dyraste och
självklart värdefullaste som finns). Den
Hall-wylska katalogen med sina många band är
här kulmen av vad som åstadkommits av
objektivitet i den vägen: chaufförens sko-

block har icke ansetts böra få sämre papper
och slarvigare fotografering än Mingporslinet.
Givetvis menar ingen att skoblock äro värda
att avbildas i lika stor utsträckning som
Rembrandttavlor. Men det finns
kulturområden av »lägre» art än den högsta och största
konsten, där man tills vidare endast är glad
och tacksam för en tilltagande fullständighet
av materialpublicerandet.

Katalogen över Falk Simons silversamling
hör till dessa glädjande händelser, och när
nästan intet enda föremål i den tjocka
volymen är ointressant eller ovidkommande
åtminstone ur kultur- och hantverkshistorisk
synpunkt och avbildningarna äro glänsande
tack vare en kombination av Arvid Posses
eminenta fotograferingskonst och modern
reproduktionsteknik, så måste man säga att
svensk föremålsforskning med denna bok
fått ett avsevärt tillskott. Gustaf Munthe,
som skrivit katalogen men i förordet säkert
riktigt betecknar Falk Simon som den
verklige författaren till denna, kallar samlingen
för den mest omfattande och helgjutna av
silver- och guldsmedssaker som någonsin
hop-bragts i Sverige. Den har vuxit fram under en
ständigt vidgad kunskap hos samlaren om de
väsentliga och viktiga linjerna inom särskilt
det svenska silversmidets utveckling, och en
kräsen smak har alltid lett honom rätt vid
valet av kvalitetssaker.

Falk Simon började sin samlarverksamhet
med att köpa svenska saker men blev sedan
plötsligt ivrig även på utländska och skaffade
under en tid flitigt ihop en synnerligen
framstående samling av verkligt förstklassiga saker
från olika håll och olika epoker. Denna del av
hans kollektion innehåller — eller innehöll, ty
den är nu delvis utbruten ur hans egen, — så
olika saker som en kroatisk silverskål från
1500-talet, tyska fat, kannor, bägare och
skedar, en engelsk tekittel, en ganska stor och
homogen samling norskt och danskt silver,
en kräkla, ett ciborium, ett par relikskrin av
medeltida Limogesarbete och en emaljtavla
av 1500-talstillverkning från samma stad, ett
bröstspänne från Ungern, en välkomma från
Reval, Nautilus-pokaler, kalkar och patener,
dryckeskärl i alla möjliga variationer,
silver-statyetter, Tula-arbeten o. s. v., i allt
omkring 230 nummer synnerligen högklassiga
saker från den internationella marknaden —
ett par saker, ett ciborium och en monstrans
ha t. ex. ingått i den s. k. Welferskatten.
Några få föremål gjorde Falk Simon sig av

43

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0063.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free