- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
47

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Tre konstsamlingar. Av Ingegerd Henschen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tre konstsamlingar

och kring varje låda slutna ornamentik, den
yngre med hela fasaden hopkomponerad och
indragen inom ett fält.

Den gustavianska stilen bryter ganska snart
i och med sin återvändande klassicism och
arkitektoniska uppbyggnad rokokons relativt
korta men stora glansperiod. De snurrande
virvlarna, de lekande, levande linjerna
ersattes av urnor, pärlstavar, bladlister, skarpt
ansatta lock- och fotpartier, symmetri och
logik. Dock kan man icke beskylla det svenska
gustavianska silvret för ledsamhet och
schablonmässighet. Det har sin stora och
oemotståndliga charm. Även många av den
sengustavianska periodens och Karl
Johanstidens saker ha rena och enkla former och ett
vackert och läckert utförande; man kan se
på bilderna t. ex. av de plankantiga
grädd-sniporna av Pehr Zethelius och P. A.
Neuen-dorff, på J. H. Frodells tedosa, det stora
teköket av samme Zethelius och åter finna en
stark glädje i enkla, lätt ornerade saker.

Över huvud taget är det påfallande hur

stort kunnandet hela tiden är. Ett välkänt
faktum är också hur jämn produktionen är
över hela landet. Det är icke bara Sankt
Eriks bild utan även Borås’ ullsaxar,
Kristianstads krönta C 4, Uddevallas taggiga
granar, Piteås renhuvud och Uppsalas riksäpple
man träffar i stämplarna på mästerverken.
Det svenska silversmidet har varit hela
landets angelägenhet. Själva katalogen är ju i
och för sig genom sin noggrannhet, sin
minutiösa beskrivning av föremålen, sin exakta
datering av daterbara föremål ofantligt
värdefull för forskningen och en sträng pekpinne
för den som lättsinnigt tror sig kunna
bestämma silver på stilistiska grunder, men den
är också ett rörande och storartat monument
över en gren av svenskt konsthantverk, ett
i hundratals exemplar upprepat uppvisande
av hur det alltid i våra små och stora städer
under gångna tider funnits någon som varit
en perfekt mästare i att driva, ciselera, gjuta,
hamra och forma silver med flitiga och
konstförfarna händer till ovanskliga mästerverk.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free