- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
51

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Axel Wallerts konst. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Axel W all er t s konst

det är ovanligt men i högsta grad tilltalande
att några konstnärer, då de kunna det, ägna
sig åt en sådan penselföring.

Även de olika nyanserna av barnsligheten
träffar Wallert på ett lyckat vis. Så får man
det vakna och intelligenta i lilla Britt Ahlrot
med sitt begynnande intresse för böcker och
å andra sidan det naiva, ljusa, glada i
småbarnet Karen Holmin.

Liksom David Teniers d. y. målade
tavel-samlingar med försök att ge de olika
målarnas manér, så ha några stockholmska
samlare på konst och porslin låtit Wallert avbilda
dem, sittande med sina fruar i det
förnämligaste rummet. Den ene, kanslirådet Algot
Wahlin, — ypperligt träffad — har slagit sig
ned i sin huvudsakligen med nederländska
målningar av mycket god kvalitet prydda
salong. Herrskapet Strokirk sitter bland sitt
dyrbara porslin, lyckligtvis målat som de
holländska målarna gjorde det, så att man
ser färger och glansdagrar. Flyktiga gäster,
som vi äro, även om vi skulle bo en hel
livstid i samma rum, kan det vara av intresse att
målas på detta sätt, så att eftervärlden kan
se, hur det var och kändes på 1930-talet i ett
konstsamlarhem — och även i ett, där man
inte bryr sig om att samla konst. Men det
måste naturligtvis vara målat av en person,
i detta fall Wallert, som kan ge illusion, då
han målar en ostindisk tallrik, så att den ej
bara ser ut som en fläck på väggen.

Ett mästerverk i karakteriseringskonst är
bilden av doktor Olof Molin. Klokhet och

Fru Annemarie Biörklund.

godhet och även flärdfrihet i detta ofta något
tvivelaktiga ords bästa mening av
naturlighet och mänsklighet finner man i bilden av
den sympatiske prästmannen.

Axel Wallert behärskar en omfattande
skala. Han är auktoritativ i sitt kunnande,
ej minst som tecknare. Han har fått höra,
att han är för kunnig och för mångsidig,
men det skall han ej sörja över. Och så är han
fullkomligt humbugsfri, och däröver bör han
ej heller vara ledsen.

51

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0071.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free