- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
66

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Jan Sluijters. Av Pauline Bauduin. Övers. från förf:s manuskript

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Pauline B a u d u i n

Mor och barn.

gör bekantskap med Bonnards, van Goghs,
Toulouse-Lautrecs, Gauguins och Cézannes
arbeten, genom vilka han plötsligt ser en
väg öppnas, som han hittills knappast
varit medveten om. Han känner, att det,
som han saknat i sina direkta holländska
föregångares och läromästares verk, här
kommer till uttryck.

Fastän Sluijters djupt beundrade
Breit-ner, den store målaren från det tidiga
1900-talets Amsterdam, fastän de
färgsammansättningar, den vitalitet och sinnlighet,
som talade ur detta verk, stodo hans egen
uppfattning nära, saknade han likväl häri
det allra mest personliga elementet. Sluijters
önskade gå längre än Breitner. Han önskade
komma loss från det naturtrogna
efterbildandet, låta sina inre förnimmelser tala
och låta verkligheten underordna sig dem.
Tekniken skulle hos honom bli friare och
personligare och utgöra ett eget element i
konstverket.

Arbetena från paristiden ha en
tämligen illustrerande prägel. De äro ljusa
och levande i färg, rörliga i framställningen.
i dessa verk förstår han att
sammansmälta och ådagalägga de olika intryck han
insupit i Paris.

När Sluijters 1907 är tillbaka i Holland,
kan man inte precis tala om en egen stil
ännu, men ändå förmår han lösgöra sig
från den omedelbara kontakten med sina
parisvänner och komma utanför deras
inflytande. Han omarbetar deras tänkesätt
och uppfattningar, som delvis blivit hans
egna, till en mycket personlig stil, vilken
utgör grundvalen till ett konstnärskap,
som har gjort honom till en av de stora
holländska målarna under 1900-talets
början.

Det är inte meningen att här på något
sätt ge en fullständig redogörelse för
Sluijters verk. Vi vilja endast genom att
beröra några viktiga perioder försöka ge
en bild av vad Sluijters betyder för den
holländska konsten, och vad han förmår
skänka med sin starkt personliga
produktion.

Som nästan första arbetsfrukt efter hans
återkomst finna vi från 1908, 1909 en rad
känsligt och levande utförda
barnteckningar. Här slår oss framför allt den sunda
naturalismen i framställningen, främmande
för varje idealisering. Den lilla gestalten
tecknas med några få linjer, ofta
markerade med rödkrita. När Le
Faucon-nier 1911 och 1912 kommer till Holland
och för kubismen med sig, blir detta av
betydelse för Sluijters utveckling, fastän
han redan i Paris gjort bekantskap med
denna nya konstriktning.

I arbetena från Sluijters tid i Staphorst
bryter den expressionistiska riktningen
starkt fram i en kubistisk formgivning.
Under krigsåren arbetade Sluijters i denna
lilla by i Overijsel, där invånarna hylla en
strängt reformert troslära. Dessa
förstelnade, från all livsglädje utestängda män-

66

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0090.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free