- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
78

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Den konstnärliga utsmyckningen av Halmstads nya rådhus. Av Abbe W. Bramzelius - I. Den skulpturala dekorationen - II. Intarsia- och annan dekor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Abbe W. Bramzelius

sig gärna tillbaka till sin egen barndom
och hämtar där impulser till sitt
konstnärliga skapande.

Bernard Andersons uppgift har vid den
konstnärliga utsmyckningen av det nya
rådhuset varit att med skiftande bildmotiv
i hans speciella genre skänka ökat liv åt
fasadernas murmönster, och genom sina
tegelreliefer har han också gjort en
betydande insats i rådhusbygget, vilken
förtjänar att på allt sätt uppmuntras och som
bör stimulera den samvetsgrant och ärligt
sökande konstnären till nya
arbetsprestationer.

II. Intarsia- och annan dekor.

För rådhusets konstnärliga utsmyckning
har utöver de nämnda skulptörerna ett
antal andra konstnärer anlitats, främst
naturligtvis den s. k. halmstadgruppens
medlemmar, nämligen konstnärerna Sven
Jonson, Stellan Mörner, Waldemar
Lorent-zon, Esaias Thorén, Axel och Erik Olson.
Åt dessa uppdrogs att inkomma med
förslag till intarsiadekorationer å vissa dörrar
och väggar i de större sessionssalarna. Men
även några andra framstående konstnärer
anmodades att medverka till rådhusets
utsmyckning. Sålunda har Edvin Öhrström
vid Orrefors glasbruk utfört en monumental
glasetsning i trapphuset utanför entrén till
rådstuvurättens sessionsrum, Einar Forseth
har komponerat ett av Halländska
Hemslöjdsföreningen i Halmstad utfört draperi
för stadsfullmäktiges förrum, Erik Olson
har utfört modellen till järnsmidet i
trapphuset till stadsfullmäktiges sessionssal o. s. v.

Vad nu först intarsiadekorationerna i
Halmstads nya rådhus beträffar, så måste
det sägas, att den moderna, stilfulla
inredningen fått en fullt värdig, omslutande
ram tack vare denna så gouterade,
pånytt-födda dekorationsform. Ty den passar
harmoniskt in i den interna miljön av
rådhuset, med dess lugna och bestämda total-

skapnad. Dessa intarsior förläna den
oundgängliga raden av dörrar en munter
artistisk friskhet och en fast dekorativ hållning.
Den konstnär, som vill grundligt lära sig
tekniken att arbeta i intarsia, har mycket
att lära utav rådhusets parkettdörrar och
väggar, där denna dekorationsform
kommit till användning. Här ha nämligen
konstnärerna fått lämna lösa tyglar åt sin
djärvaste fantasilek med puzzlandet av all
den mångfald träslag, som, rätt
sammanlagd, bildar en intarsiagrupp. Som regel
anknyta dessa grupper till Halmstads
karaktär och betydelse som industri- och
sjöfartsstad. Men motiven kunna, såsom vi
skola finna av följande sammanfattande
analys, också anspela på andra aspekter
från den nuvarande och gångna folkliga
kulturen i staden och provinsen.

Det torde icke råda något tvivel om
vilkendera intarsiagrupp ur konstnärlig
synpunkt bör sättas i främsta rummet.
Esaias Thorén presenterar med sin
intarsia en lika mästerligt utformad som
genomtänkt komposition, rymmande ett
stycke halmstad-kulturhistoria av förr och
nu. Denna intarsias motiv grupperar sig
kring en centralfigur, som på båda sidor
omgives av detaljgrupperna.
Centralfiguren är skulpturalt sett en välmodellerad,
muskulös, naken ung man utav klassiskt
skönhetsideal. Från hans axlar för vinden
ut hans mantel som ett svällande segel,
effektfullt och skickligt tolkat genom de
inlagda vackra träslagen. I manteln finnas
inkomponerade Halmstads vapen och
Kristian IV:s stadsplan efter branden år 16x9.
Kompositionen utfylles på samma sida om
centralfiguren av en modern hamnbild med
väldiga lyftkranar och varumagasin.
Konstnärligt förtjänstfull är den kontrastverkan,
som uppnås genom en modern ångbåt
jämsides med en gammal fullriggare av
den typ, som numera blivit en sällsynthet
på haven. Decoupeuren till denna intarsia,
M. Manning i Stockholm, har av det mång-

78

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free