- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
81

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Den konstnärliga utsmyckningen av Halmstads nya rådhus. Av Abbe W. Bramzelius - II. Intarsia- och annan dekor

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Utsmyckningen av Halmstads nya rådhus

Väggdekoration i drätselkammarens sessionssal med intar sia
komponerad av Esaias Thorén.

Fondmotivet i denna dörrhalvas dekor
utgöres av en grupp med den aktuella
stadsbilden och dess mera framträdande
silhuetter: S:t Nicolaus’ kyrka, vägporten
vid Norreport, stadens nya rådhus m. fl.
Stiliserade solstrålar belysa Halmstads
vapen, som med sina 3 halmkärvar och 3
hjärtan kröner stadsbilden.

Entrén till stadsfullmäktiges stora
sessionssal har erhållit en dubbel dekorering,
i det att tvänne konstnärer varit
verksamma, nämligen Waldemar Lorentzon
på innersidan och Stellan Mörner på
yttersidan av entrédörren till den
magnifika sessionssalen. Dessa båda intarsior
skilja sig väsentligt från varandra till
såväl motivval som utformning. Medan
Lorentzons starka symbolik kommit till
uttryck i ett konstverk av rent abstrakt
syftning, har Mörners konstnärliga
intention gällt den konkreta verkligheten.

Nornan — ödesgudinnan — är temat för
Lorentzons konstverk. Hon sitter och
vä-6—Ord och Bild, 48:e arg.

ver ödets brokiga vävnad, vilket symboliskt
anspelar på vikten av att så förhandla
och besluta vid stadsfullmäktiges bord,
populärt talat bland stadens fäder, att allt
kommer med i den goda väven och blir till
allas bästa. I mjuka, vackert draperade
veck faller ödesgudinnans mantel från
hennes podium, och i dessa veck inneslutes
stadsbilden med dess framträdande
profiler jämte ett ankare, vilket kan
symbolisera både stadens betydelse som hamnstad
och den gängse uppfattningen av hoppet —
hoppet om en lyckosam och glädjerik
framtid för staden.

Elegant och ståtlig är denna intarsia,
som i utformningen erhållit en alldeles
särskild totalverkan genom de skickligt
tillämpade variationerna mellan ljusa och
mörka träslag. Nornans ena kroppshalva är
ljus, den andra mörk; hon sitter på ett
podium, som är skuret i ett ljust träslag,
och nedtill avgränsas detta podium av en
kant i ett mörkt träslag. Fördelningen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0105.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free