- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
88

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Erik Werenskiolds kunst. Av Eli Ingebretsen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Eli Ingebretsen

Studie til »Liti Kersti».

Kulitegning.

gangen fra å gjengi det han vet, til å male
det han ser, så usigelig ömt skildret i »På
gamle tomter», så feiende frisk og levende
fastholdt i »Sagbruk på Tåtö». Her gir
bokens gjengivelser en forbausende illusjon
både av ströket og farvens valör. Men også
de store figurkomposisjonene fra 8o-årene
får man godt tak på i reproduksjoner som
»Bondebegravelsen» med de tunge,
hånd-gripelige, vadmelskledte skikkelser i det
lysegrönne luftige landskapet fra Telemark.

Helt beundringsverdig veltruffet er
gjen-givelsen av de to berömte kvellsstemningene
fra Kviteseid i 92 og 94, hvor överföringen
til sort og hvitt praktisk talt ikke beröver
en noe av gleden ved de fine overgangene i
sommernattens lyse mörke.

Det praktfulle portrett av »Erika Nissen
ved flygelet» derimot, har trykkpressen
suget alt livet ut av. Den varme levende
hvitheten i ansiktet, flygelets blöte sorte,
den blussende röde dräkten er blitt borte.
Tilbake er bare noe tört, flått, livlöst og
ukjennelig. Men det hörer til de få
undtagel-sene.

Helt ypperlig er et annet figurbillede
fra 90-årene lykkes, den henrivende
barnegruppen »Sösken» fra 97. Billedet eier
Werenskiolds fineste egenskaper både som
maler og som psykolog. De to småbarna og
den lille, unge småpiken, som snart ikke er
barn mere, har kaldt på den store
mildheten i kunstnerens gemyt; den anes nok
som en underström i mange av hans billeder
men bærer sj elden skildringen så fullt og
varmt som her. Gjengivelsen beröver oss
ikke noe av dette, fordi den har bevart for
oss hele mykheten som lyset svöper formen
inn i.

Samlingen av portretter som er valgt,
gir et fyldig inntrykk av denne vesentlige
siden av Werenskiolds kunst. Det kloke,
menneskelige blikk han ser på sine modeller
med, det innsiktsfulle i hans tolkning av
dem, det redelige i hans opfatning gjör
ham fengslende i skildringen av sin samtids
store, av Ibsen og Grieg, Nansen og
Björnson. Et par ypperlige
representasjons-portretter som det psykologisk inntrengende
av Generalkrigskommisær Bull 19010g det
fast komponerte av Professor Peter Holst
i arbeide omgitt av kolleger og studenter fra
1927 fullstendiggjör billedet av den store
menneskekjenner og menneskeskildrer

Men et utvalg av Werenskiolds kunst kan
ikke tenkes uten at tegningene får en bred
plass. Det gjör de da også her. Både
illustrasjonerne til Folkeeventyrene, til
Snorres Kongesagaer og til Jonas Lies
Familien på Gilje er valgt med
beundringsverdig omhu for å gi den best mulige
karakteristikk av denne Nordens geniale
tegner. De blöte kulitegninger, ofte
forstudier til illustrasjonerne eller skisser
blitt til i öieblikkets inspirasjon, er lykkes
best i gjengivelsen. Men pennetegningene,
denne Werenskiolds yndlingsteknikk som
han dyrket livet gjennem — der hvor hans
mesterhånd kanskje feirer de störste
triumfer — de er blitt en skuffelse i reproduksjon.
Underlig nok, for de fleste av dem er jo

88

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0112.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free