- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
147

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Kaj Munk. Manden med to Profiler. Af Hans Brix

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kaj Munk

Vedersø Præstegaard.

han sig en Opgave at sysle med i
Mellemtiden. Han rejste hjem til Jylland for at
skrive et Spil om Bønder og kom 14 Dage
efter tilbage med »Ordet», der ogsaa blev
antaget af Det kongelige Teater, men aldrig
er opført der. En ligesaa tilfældig som
uheldig Indvirkning paa Direktionen
foraar-sagede, at baade dette Skuespil og det
følgende »I Brændingen», der handlede om
et af Kaj Munks jordiske Idealer, Georg
Brandes, blev holdt ude af Repertoiret.
Som det snart skulde vise sig: til Skam og
Skade for Teatret selv.

»Ordet» er skrevet som direkte, kristen
Reaktion mod Björnsons »Over Evne» 1.
Man kan forestille sig den unge Teolog og
Dramatiker under Læsning af Bjørnsons
Stykke brændende begære Miraklets Sejr
for Pastor Sang og hans unge Hustrus
virkelige Opstandelse til Livet ved Underets
Magt. Bjørnsons Slutning paa Handlingen
er visselig for et poetisk Sind asketisk og
barbarisk, hvad Pokker skal en Digter
med sin suveræne Evne, naar han ikke tør
realisere det umulige — og saa lader
altsaa Kaj Munk Underet ske paa den
unge døde Kone, midt mellem de splittede
Kirkeretninger (som i »Over Evne») samt

desuden en Radikaler, hvis Replik danner
den paradoksale Afslutning:
»Ligsyns-Institutionen bør afskaffes!», der er blevet
overordentlig grundigt misforstaaet af
Kritiken som et Udtryk for Skepsis hos Kaj
Munk selv. Figuren svarer til den jødiske
Fornægter i Grundtvigs »Paaskeliljen» og
hans »Nego quia absurdum». Hos Munk
danner han ironisk Kontrapunkt.

Kaj Munk skrev i den følgende Tid et
Drama om Richelieu, der bl. a. indeholder
et fortrinligt Forspil. Under den videre
Udarbejdelse og Tilrettelægning blev det
om fransk Romantisme mindende Drama
noget forfusket og er aldrig kommet frem.

Fra denne Tid stammer endelig ogsaa
»Fugl Fønix», den regenerede Verden, Munks
første Forsøg i det moderne
verdenshistoriske, ungdomlig overdrevent i
Eksplosionerne fra den altfor stærke Motor i
det skrøbelige Stel. Dets Værdi er nylig
demonstreret ved Poul Reumerts uhørt
virkningsfulde Gengivelse af Clemenceaus
Portræt som Hovedfiguren i
Versailles-Konventet. Men nu vilde Kaj Munk slaa
igennem paa Teatret, og han skrev, paa
Brudstykker af det henlagte
Richelieu-Spil og paa Hacketts Biografi sin Henrik

147

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0175.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free