- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
161

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Judiska mystiker. Av Herman Wolhstein - Ur Martin Bubers skriftställarskap

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Judiska

mystiker

denna enhetsupplevelse immun mot alla slag,
som tillfogas honom.

Såväl religiöst som tankemässigt
betecknar chassidismens förkunnelse en
genomgripande revolution. Gentemot den kristna
gnosticismen och den judiska kabbalan
hävdar den med bestämdhet den dubbelriktade
relationen mellan människan som jaget och
Gud som du-et. I skapelseschemat är det
den skröpliga människan, som i egenskap av
»gudsväljare» tjänstgör som Guds hjälpare.
Världens »skal», d. v. s. ofullkomlighet, äro
till för att hon genom dem skall tränga fram
till kärnan. Nedifrån, icke uppifrån, måste
ansatserna till världarnas frälsning utgå.
Nåden blir då Guds svar. Icke de övre
världarna utan den nedersta och »yttersta» har
förmågan att låta den gudomliga härligheten
träda ut ur det förborgade. På så vis utsuddas
allt mer och mer gränserna mellan naturligt
och övernaturligt, allt är lika naturligt eller
snarare övernaturligt. Revolutionerande i
viss mån ha chassidim-mästarna, de s. k.
zaddikim, varit i sin ofta radikala kritik av
de gängse etisk-psykiska begreppen. Här ett
klassiskt exempel på hur den sanna,
produktiva ödmjukheten bör uppnås: Icke detta är
ödmjukhet, när någon alltför mycket
förnedrar sig och glömmer, att människan genom
både ord och miner förmår att nedkalla
överflödande välsignelse åt alla världar. Det
radikalt onda är, när du glömmer, att du är en
konungason.

Man kan lätt förstå den renande verkan,
de chassidiska budskapen utövade på den
volynska och sedermera hela den
östeuropeiska judenheten. Här trädde de förtryckta

sinnena en mystik tillmötes, varken bunden
till orient eller occident. I Baal Schems krets
fanns ingen rangskillnad, var och en »kunde
lära sig något av zaddikens alla lemmar»,
en vändning, som ofta möter oss i den
synnerligen omfattande chassidiska litteraturen.

Den väldiga spridning, chassidismen efter
stiftarens bortgång fick framför allt i
Gali-zien, berodde förutom på de traderande
lärjungarnas nästan exempellösa trohet mot
mästaren närmast på den folkliga anda, vari
denne förkunnat sina demokratiska ideal på
folkspråket jiddisch i motsats till rabbinerna,
som förnämligast höllo på lärdomsspråket
hebreiskan eller landsspråket. Vi stå här inför
ett religionshistoriens under, som dock likt
hela chassidismen vilar på ett »rationellt»
underlag, hemligheten i den snabba
spridningen ligger i själva förkunnelsen, som väl
för första gången på allvar utslätat den
motsättning som »religionen» ödesdigert
fram-konstruerat mellan »livet i Gud» och »livet
i världen». Därför är det icke heller
märkvärdigt, att den »realistiske drömmarens»
ideer funnit genklang långt utanför Polens
och Galiziens gränser och via Tyskland trängt
in i den unga tysk-palestinensiska
generationens sinne. I det gammal-nya landet i öster
kan chassidismen, avklädd den missklädande
dräkt, hierarkiska och rent av dynastiska
maktsträvanden sökt påtvinga den, fylla
den uppgift, den ursprungligen tänkt sig:
kult och glädje i olöslig förening. För att ge
läsaren en inblick i de olika lärarnas världar
låta vi här nedan i översättning följa utdrag
av Martin Bubers sammelverk »Die
chassi-dischen Bucher».

Ur Martin Bttbers skriftställarskap

I AR VI BÖRJADE värt arbete i
Israels tjänst, var vårt motto: kultur. Vi
längtade efter att kunna bidraga till att
det judiska folket åter skulle kunna
ut-ii—Ord och Bild, 48:e drg.

prägla sin »pånyttfödda» art till såväl anda
som kropp.

Sedermera kommo vi till insikt om att
man ej kan »vilja» kultur, att den i histo-

161

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0189.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free