- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
179

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Tre moderna estniska konstnärer. Av Hanno Kompus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Tre moderna estniska konstnärer

k.

Adamson-Eric: Grekiskt landskap. Oljemålning, i g 3 4.

För målaren dyker så surrealismen upp
som något nytt, lockande och lovande, och
Adamson viker av från den väg, han nyss
upptäckt. Han målar nu sin »Paris la nuit»,
där han på samma duk förenar det, som
man ser, med det, som man endast minns,
tänker och föreställer sig, allt i lika reella
former. Om allt detta ryms i vår hjärna,
varför skulle det då inte rymmas även
på duken?

Men han stannar synbarligen inte länge
i surrealismen. Troligen syntes allt detta
honom alltför litterärt, alltför tänkt och
för litet sett. Han vänder tillbaka till den
vanliga realismen, till den väg han lämnat,
till form-, färg- och ämnesmålning. Gärna
målar han en vrå av en dammig ateljé,
en gipsfigur, en gammal tom förgylld ram
eller ett stycke skrynklad duk —- med en
palett i vitt, grått och svart med svagblekt
gult och brunt. Aldrig har gipsen eller du-

ken varit så naturtroget framställda i
estnisk konst som här. Han blir förtrollad av
denna »trånga palett», han börjar intressera
sig för hur långt man egentligen kan gå i
färgasketism. Det ser ut, som om han ett
tag haft endast asfalt i sin färglåda, och
visar oss porträtt (damporträtt!) som äro
målade så gott som endast i svart, så
att ögat knappt mer kan skönja något i
mörkret.

I hur hög grad han nu kommit över sitt
första utvecklingsstadium visar bl. a. hans
»Kolmikmaal» (»Triptyk»), där han med
lätt hand i glada toner förenat kubistiska,
surrealistiska och konstruktivistiska grepp
till en målerisk-dekorativ improvisation,
som gör ett nästan rokokoartat elegant och
lekande intryck. För Adamson är hela
denna modernism endast ett pikant medel
att berika den dekorativa konsten.

Den följande sträckan av vägen är enkel,

179

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0211.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free