- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
191

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Axel Poulsen, en självständig konstnär. Av Carl G. Laurin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Axel Poulsen, en självständig konstnär

vande ett uttryck av ädel sinnlighet, har
den sammankrupna kvinnan han 1928
utförde för Köpenhamns Svømmehal.

Finns det ett nationalmonument, som
skönare och enklare säger vad det skall än
Axel Poulsens Genforeningsmonument ?
(Ord och Bild, årg. 1931.) Kanske det
finnes i Danmark — smaken är ju så olika,
riktningarna ibland så stridande emot
varandra — de bildhuggare, som säga: »Så
skulle jag ej vilja ha monumentet. Jag
skulle gjort det på annat sätt.»

För en, som står tämligen utom
konststriderna i Danmark, förefaller det, som om
Axel Poulsen haft både de
konsthantverkliga möjligheterna — och det är icke det
sämsta — och de själsliga samt känslan för
ädel naturlighet. Och då han — det var
1926 •— efter tävlan fick uppdrag att
utföra det av Carlsbergsfondet till Danmarks
huvudstad skänkta
Genforeningsmonumen-tet, blev det, då det 1930 restes, kanske det
bästa nationalmonument, som tillkommit
i Europa.

Om man lägger tonvikten på »gribende»,
får man väl — åtminstone gör jag det •—
gå med på, att Jacob Paludan hade rätt,
då han skrev om Marselisborgsmonumentet,
rest nära Aarhus: »Det er vel næppe i
Danmark skabt noget saa gribende.»

Mycken god skulptur har utförts i
Danmark, ej minst under det sista
tredjedelsseklet, men det själsliga och det äkta samt
även skönheten i linjerna tala mäktigt
till åskådaren från detta väldiga monument.

Efter ny tävlan fick Axel Poulsen 1930
den stora hedern att utföra detta 1934
invigda monument över de i världskriget
fallna danskarna. Något trohjärtat och
tafatt av rörande äkthetsverkan ligger över
H. V. Bissens 1851 resta monument i
Fredericia, där två soldater bära en död
kamrat. Axel Poulsens
Marselisborgsmonu-ment är i känsla på något vis släkt med
detta Bissenmonument. Det finns i bägge
något av dansk flärdlöshet och vederhäf-

F i g ur i kalksten för Köpenhamns
simhall. ig2 8.

tighet. Marselisborgsmonumentet består av
en av många reliefer prydd, i marken
nedfälld rundel. Här har Poulsen, enkelt och
trohjärtat, skildrat dessa soldater, vilka
som många elsass-lothringare under
världskriget tvungits att strida mot sina vänner
och offra sitt liv för sina fiender.
Höjdpunkten bland dessa kalkstensreliefer —
själva materialet är av ypperlig ytverkan —
är måhända bilden av den till döds träffade
och även reliefen »Hjemkomsten», där
modern i madonnalik sorg stilla lägger handen
på den döde sonens huvud.

I den danska Joakim
Skovgaardstradi-tionen kan man inpassa den i ek skurna
reliefen från Kallerup Kirke, skildrande
Kristus lärande i templet. Barnet, ur vilket
gudsanden talar, är omgivet av mäktiga,
karaktärsfulla bilder av judiska skriftlärda.

191

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free