- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
434

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Svensk skönlitteratur i Finland. Av Erik Ekelund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erik Ekelund

Håkan M ör ne.

Hans Ruins Väl mött, Europa! anknyter
till författarens deltagande i
Penkongres-serna i Buenos Aires 1936 och i Prag 1938.
Men författaren ger mycket mera än ett
litterärt reportage. En hel tidsfilm! När Ruin
reser till Sydamerika slänger den spanska
radion efter honom en orgiastisk hyllning av
kriget och dödandet. Och när han i Prag
lyssnar till de tjeckiska diktarnas drömmar
om sitt lands framtid, ser han
bombmaskinernas, de mänskliga rovfåglarnas skuggor
över de vajande blomsterrabatterna av
gymnastiserande ungdomar på stadion. Det är den
ena sidan av tidens maskinkultur: andens
brutalisering. Den andra är de yttre
livsformernas mekanisering. Dess skrämmande
bild möter honom i de själlösa
funkiskvarte-ren i Buenos Aires och i modern internationell
bildkonst: en tom formvärld utan själ och

ande. Nutidens symboliska gestalter är
Ca-liban och roboten.

Denna antites inspirerar Ruin till en
trosbekännelse till humanismen, till en tro, som
söker en grund för mänsklighetens framtid i
allt som främjar livet och stärker de etiska
krafterna: ända från oxfordrörelsen till det
enkla skapande vardagsarbetet. Som det
sistnämndas symbol framstår i Ruins bok
den gamla fiskaren, som förlorat sin enda
son, men som trots allt beskär och ympar
sina äppelträd till fromma för främmande
människor. Liksom Diktonius’ är också
Ruins lösen den heroiska idyllen med dess
drag av »jordisk ömhet».

Den andra reseskildring som vi nämnde är
Håkan Mörnes Väderbitet sagoland. Det
väderbitna sagolandet är den norska
Lofoten-kusten. Denna gudsförgätna kuststräcka,
där befolkningen under ständig risk för liv
och egendom vinner sin torftiga bärgning,
stiger fram som en levande syn i boken.
»Väderbitet sagoland» är en litterär konstnärs
verk. Det är realism i ordets bästa mening
utan choser och billig grannlåt. Resan runt
husknuten kan ofta vara mera givande än
en världsomsegling.

Slutligen skall här omnämnas en
bildkrönika om Topelius, Från Kuddnäs till
Björkudden, som sammanställts av nutidens kanske
främste Topelius-kännare, doktor Paul
Nyberg, skaldens dotterson. Han har med
mycken omsorg utvalt bilderna, oftast ur
samtida källor. Till dgm ansluter sig utdrag ur
Topelius’ egna arbeten. Stundom har dessa
texter inte tidigare varit publicerade. På
detta sätt formar sig boken till en
fortskridande litterär film över allt vad Topelius’ långa
liv rymde av personlig glädje och sorg och av
outtröttlig verksamhet i fosterlandets tjänst.

434

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0482.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free