Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Opera- och konsertkrönika. Av Herman Glimstedt. II
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Danska baletten: Amorinorkestern.
Opera- och konsertkrönika
Av Herman Gli m stedt
___7AMTIDIGT med Musorgskijs opera hade
Hilding Rosenbergs balett Orfeus i sfa’n
sin premiär. »Baletten försiggår i Stockholm.
Nutid.» — stod det lovande på programmet.
Det var också ett lyckat uppslag som Vera
Sager haft för sitt scenario och Julian Algo
koreografiskt utarbetat: Millesgruppen som
tröttnat att stå staty på Hötorget och efter
att ha ekiperat sig modernt hos PUB störtar
ut i den stockholmska vårkvällen då allt
kan hända. Orfeus, den dansanta
grupp-rörelsens ledare, söker återfinna sin Eurydike
bland stockholmska statyer, paret på
Kärleksudden vid Djurgårdsbrunnsviken,
Fredrika Bremer i Humlegården (så elakt, då)
samt Amor och Psyke, som flyttats ut fram-
för Nationalmuseum. Äntligen stannar han
framför Operan, på vars fasad läses i
neonskrift: Orfeus och Eurydike. Med Henne, som,
klassiskt-mondänt reinkarnerad av Brita
Appelgren, kommer ut från sceningången och
struntar i ett överenskommet rendez-vous,
beger sig den grekiske sångaren till en
dansrestaurang. Men efter den nattliga eskapaden
kliva Orfeus och hans najader åter upp på
fontänens postament, medan de
morgonpigga torggummorna i en svängom uttrycka
sin glädje över deras återkomst.
Förbluffande illusorisk var anblicken av de
i sina förvridna ställningar absolut
stillastående, grönpatinerade Millesstatyerna.
Turister av olika nationaliteter utbytte stridiga
435
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>