- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
453

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - J. C. Linnerhielms naturskildring och dess förutsättningar. Av Örjan Lindberger

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

/. C. Linnerhielms naturskildring

XJtsigt frän Masugnen vid Österby Bruk i Ufiland d. ii Maj 1787.

A kvarell.

litteraturen, och de förstnämnda i första
hand. Detta är påkallat även därför att
konsten under hela 1700-talet på många
sätt influerade naturskildringen i
litteraturen. Den naturbeskrivande dikten med
Thomsons The Seasons som tongivande
verk var visserligen Vergiliusimitation och
bestämd av uppfattningen, att naturen
skall bilda bakgrund till människans
aktivitet. Men samtidigt hyllade man tesen ut
pictura poesis. Denna omsattes i praktiken
inte bara genom detaljuppräkning, fast det
draget alltid kommit att stå som det
avgörande efter I.essings kritiska
anmärkningar i Laokoon, utan man anslöt sig
också till en viss bestämd typ av tavlor:
Salvator Rosas och Claude Lorrains
italienska landskap. Framför allt den
sistnämnde hade blivit mycket uppskattad av
de resande engelsmännen. Förtjusningen
gick så långt, att man konstruerade ett

särskilt Claude-glas genom vilket man
betraktade det engelska landskapet, som då
överdrogs med den beundrade målarens
mjuka färgtoner. Utan tvivel finns det ett
visst samband mellan detta mode och det
begynnande intresset för belysningar och
dagrar i den beskrivande dikten. Man
lärde sig igenkänna vissa erkänt sköna
mönster i den natur man hade för ögonen.
Detta framträder ibland mycket tydligt
hos Linnerhielm, som f. ö. måste ha ärvt
ett och annat från den deskriptiva poesien,
från Creutz och Gyllenborg. Han skriver
t. ex. om utsikten över Göta älv mot
Haneström: »Trakten var här vid aftonens glans
lika vacker: och en stund efteråt belyste
den nedgående Solen nejden med så
obe-skrifligt behag, att vi tyckte oss finna en
urbild för sjelfve Claude-Lorrains målning.»

Naturligtvis får man inte överdriva
konstens inflytande på litteraturen. Det är lätt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0505.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free