- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
519

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Anders Zorns samlingar och Zornmuseet i Mora. Av Gerda Boëthius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anders Z o r n s samlingar och Zornmuseet i Mora

Dörrparti från en storbondes eldhus, iooo-talet.

Funnet i Fåsäs fäbodar, Mora, 1888.

av hans egenart som kan spåras redan i
barndomsteckningar och akademitidens ofta
ännu barnsliga försök att lösa de stora
problemen. Här fäster man sig vid en
replika av »I Sorg» och ett självporträtt
från 1879, gåvor av Ferdinand Boberg.

Från Zorns »stora akvarelltid» har
samlingen en rad av hans mest berömda verk,
porträttet av de båda franska flickorna
Salomon, den stora naketstudien »I
ateljén» samt kanske främst av alla
akvarellsviten »Mora marknad». Till dessa sluta
sig de underbara skisserna från resor i
Spanien, norra Afrika och på Atlanten.

Övergången från akvarell till olja hör
till de intressantaste perioderna i Zorns
målning. Zornmuseet kan där visa en
enastående samling, som direkt åskådliggör
hur han arbetade sig fram till det nya
mediet, oljan, med dess större möjligheter
till bredd i måleriet och till att genomföra

de ljusstudier, som flera år framåt skulle
hålla konstnären fången. Samlingen har
utom skisser och trevande försök också på
detta område ett flertal toppunkter, och
den första oljemålningsperioden illustreras
av verk sådana som
»Margit»(1890),porträtten av M. och Mme Rikoff, Mora Marknad
och en rad studier och utkast till andra
kända tavlor. Av största intresse är en
serie skisser till tavlorna Natteffekt och
Omnibus som visa hur intensivt Zorn
brottades med ett problem, här att skildra
kontrasten mellan ljusets spel inne och ute
och hur den vikande dagern bryter sig mot
eldsljus. Det skulle föra för långt att i
detalj skildra Zornsamlingen, men
tavelbe-ståndet i Zornmuseet för i särskilt hög
grad den viktiga period i åtanke, då Zorn
återvände till hembygden och samlade sina
målmedvetna studier i traktens gamla
kultur, först i Gopsmor, fiskar- och må-

519

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0575.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free