- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
520

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Anders Zorns samlingar och Zornmuseet i Mora. Av Gerda Boëthius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gerda B oé thius

Zornmuseet i Mora.
Interiör från tavelgalleriet med Zorntavlor från i8go-talet.

larstugan uppe vid älven, och sedan i det
stora friluftsmuseet Zorns Gammelgård.
Detta intensifierade intresse utlöste en rad
av mästerverk, som höra till svenska
folkets gudar. Julotta, Flyktingen (det
första Vasaloppet), Vallkullan,
Hornblå-serskan, Djos Mats (den gamle urmakaren),
Dansen i Gopsmorstugan, sitta alla på
Zornmuseets väggar tillsammans med
studier till Brödbakning, Midsommardansen
och många andra välkända tavlor.

Zorn har själv vittnat i sina
självbiografiska anteckningar, hur inlevelsen i
hembygdens kultur verkade uppfriskande och
gav ny kraft och relief åt hans
barndomsminnen. Det blev till en ny inspiration och
enade hans krafter till en omfattande, rik
och stark produktion. Knappast
framträder detta mera betagande i något verk än
i den 1920 på nyåret målade tavlan
»Operation», två nakna flickor i den pittoreska
Östnorstugan på Gammelgården i Mora,

där Zorn lyckats tolka ljusdunklet på ett
sätt som ger en syntes av hans tidigare
produktion.

Etsningarna utställas sparsamt i grupper
mellan tavlorna, men äro jämte
handteckningar huvudsakligen samlade i ett
intimt grafikrum i övervåningen och i
bläd-dermontrer av den fyndiga, av Axel
Romdahl uppfunna typen. Det är en given
fördel, som många prisat, att slippa se alltför
många grafiska blad och teckningar i ram
på väggarna. Museitekniskt är det också
en vinst att utställa pappersblad på ett
sätt, som gör det möjligt att större delen
av dygnet skydda dem mot dagsljus och
som även ger mindre anledning till
slitning än hantering i en aldrig så väl
monterad handteckningssamlings kartonger.

Den del av Zornmuseets samlingar, som
ej utgöras av Zorns egna verk är ytterligt
mångskiftande, men kan utan överdrift
betecknas som utsökt. En stor del av de

520

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0576.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free