- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
581

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Nils Dardel. Av Karl Asplund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Nils Dardel

Trans sibiriska expressen. Oljemålning. igi8.
Samling Conrad M. Pineus, Göteborg.

man betecknade honom som posör — och
han gjorde verkligen inte något för att ta
världen ur denna tro. I själva verket
bottnar nog denna excentricitet i en personlig
upprivenhet, och det stora verket, som 1918
sprang fram ur hans känslovärld, »Den
döende dandyn», är väl med sin magistrala
komposition och sin rent koketta
detaljskildring — se den döendes vän, som pressar
näsduken mot ögat som en monokel, eller
flickan, som pretiöst lägger täcket över den
döende som ett flygeltäcke över ett utsökt
instrument som slutat spela — en djupt
gripande självbikt, känslan av att kanske
inte orka med att ge den oerhörda exklusiva
skönhet han velat. Dandyns ansikte — som
måleri något av det utsöktaste i svensk
konst — har en gripande tragik, och
nack-spegeln som han håller i sin hand i det
sista är inte ett koketteri utan, som den var
i sextonhundratalets ikonografi, en symbol
för sanningen, den svåra och krävande
konstnärliga sanningen.

Den döende dandyn är ommålad efter

Dardels resa till Japan 1917—18. Det har
ofta påpekats att han under denna resa
lärde av de gamla japanska träsnidarnas
och akvarellmålarnas teknik. Några direkta
studier i denna från europeiskt uttryckssätt
så fjärran liggande stil visa hur hopplöst
det är att söka tränga in i något alldeles
väsensfrämmande — om man inte vill
uppge sig själv. Och det har Dardel som antytt
aldrig velat. Den elegant cirklade japanska
linjen, som haft en så stor betydelse för
Europas konst alltsedan världsutställningen
i Paris 1867, har dock fritt anammad givit
den Dardelska konsten ett av dess mest
karakteristiska drag, det koncisa, på en
gång lekande dekorativa och väsentligt
karakteristiska, från vilket han i sina sista
magistrala teckningar glidit in i en strängt
och personligt utformad naturalism.

Hemresan från Japan över Sibirien
avsatte i Dardels konst åtminstone ett stort
resultat, den fantasi över nattåget med
skarpt stationsljus, slöa soldattransporter,
sovande istvostschikar och hela ödeslättens

58I

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri Mar 8 15:43:36 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1939/0641.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free