- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtioåttonde årgången. 1939 /
665

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Barock och kontrabarock i 1600-talets bildkonst. Av August Hahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Barock och kontrabarock i i 6 o o-t al et s bildkonst

N i colas Poussin: Arkadiska her dar.
Louvre, Paris.

liingar, t. ex. Apostlarnas nattvard (i en kyrka
i Neapel). Så även hos Zurbaran, där
samtidigt det realistiskt handgripliga får starkare
betoning. Mera kritiskt behandlas den av
eftervärlden beundrade lyriske Murillo, då
däremot Velasquez får sin förtjänta hyllning.
Vi erinra oss Meier-Graefes smädelser i glädjen
över upptäckten av stjärnan El Grecco. Men
det är nu glömt, och den senare väges nu med
justare vikter, medan den förres Bredas
kapitulation (Madrid) nu åter prisas som
den kanske yppersta historiebild som finnes,
mästerligt komponerad och fylld av fin
psykologisk iakttagelse. Ingen hovmålare har
prutat mindre på sanningen än Velasquez.
Han har skildrat Filip IV och hans familj,
hans hov och hela hans omgivning, t. o. m.
narrar och vanskaplingar i den all den värdiga,
spanska stil de verkligen ägde, ja, även de
sistnämnde. Han har observerat dem alla,
men det ligger mänsklig förståelse bakom
iakttagelsen. Han gör icke ett enda falskt,
förhöjande drag, utom möjligen i några
ryttarporträtt, som verka litet väl mycket
»spansk ridskola». Närmar han sig i den tidiga
bilden Dryckesbröderna (Madrid) barocken i
den plastiskt handgripliga realismen och

förbindelsen med åskådaren, är hans
uppfattning i Hovdamerna (Madrid) kyligt
reserverad och avståndstagande. Men ändå vill
jag hålla före, att det är med barockens
djupperspektiv — se nedan ■— han här
laborerar. Jämför den överfyllda förgrunden
och den i överdrivet liten skala återgivna
dörren i fonden med hovmannen på trappan!
Ännu skarpare formulerat möter detta
perspektiv i Väverskorna i samma museum.

Rubens och hans krets sätta sin prägel på
det flandriska måleriet, en konst som sprider
sina verkningar vida omkring. Även hos
denne nordiske stilbildare visar förf. likväl
drag i rakt motsatt riktning, som särskilt
framträda i landskap från mästarens sista
period. Var tidigare själva terrängen med
klippor, träd etc. inbegripen i den dramatiska
rörelsen, behärskas nu både natursceneri och
figurstaffage av fridfull ro under betoning
av vertikaler och horisontaler, atmosfären
och ljuset. Samtidigt modelleras i mästarens
kompositioner figurerna ej med den förra
plastiska påtagligheten. De liksom upplösas
i färg och ljus, utföras mer i färgskissens
teknik. Skisser målade han ju ständigt, och
forskningen ägnar sig nu, heter det, med iver

665

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1939/0729.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free