Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Vad Konstantins triumfbåge berättar. Kring ett nyutkommet arbete. Av Åke Åkerström
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Alinari fot.
Konstantins triumfbåge i Rom, sedd frän norr.
Vad Konstantins triumfbåge berättar
Kring ett nyritkommet arbete
Av Åke Åkerström
NOM FORSKNINGEN över det
romerska kulturområdet har man i senare år
försport ett allt livligare intresse för
senantiken, enkannerligen de dunkla
århundraden som rymma processen av senantikens
övergång i medeltiden. Förvisso är här
arbetet ännu i sin begynnelse, men de
redan vunna resultaten äro märkliga nog.
Inom den yngre forskargenerationen har
med synnerlig framgång inom detta om-
råde arbetat den norske konstarkeologen
Haxs Peter L’Orange. Hans bidrag till
uppklarandet av hithörande invecklade
stilhistoriska frågor bilda redan en
betydande produktion. Jag nämner särskilt hans
uppskattade arbete Studien zur Geschichte
des spätantiken Porträts, som utkom 1933.
I en imponerande textvolym betitlad
Der spätantike Bildschmuck des
Konstantinbogens och ett atlasband om femtio först-
H. P. L’Orange : Der spätantike Bildschmuck des Konstantinbogens.
203
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>