- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionionde årgången. 1940 /
207

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Vad Konstantins triumfbåge berättar. Kring ett nyutkommet arbete. Av Åke Åkerström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Vad Konstantins triumfbåge berättar

Anderson fot.

Från Cæsars forum.

Byggnad vid ena långsidan med loger som pd den historiska frisen pd
Konstantins triumfbåge.

grupperingen Konstantin—Licinius är en
endräktsförklaring, en
concordia-demonstration, som kröner deras uppgörelse efter
314. Kejsaren som lejonjägare betyder i
tidens symbolik tiberator orbis —
världsåter-lösaren, och i offerscenerna är han stadens
garant för förpliktelserna mot gudarna.

Bland de omhuggna huvudena återfinnes
här det bästa Konstantinporträtt, som
bågen överhuvud har att visa, och
Licinius-huvudet därbredvid är ett av den romerska
porträttkonstens bravurnummer.

Samma omtydning och fördjupning finna
vi hos de trajanska frispartierna. Det rör
sig om två reliefplattor i mittgenomgången
och två på överbyggnadens, attikans,
kortsidor. Att de hört tillsammans har man
vetat förut, och på Augustusutställningen
i Rom hade de i gipsavgjutning samman-

fogats i hela sin praktfulla svit.
Kejsar-huvudena ha också här omarbetats till
konstantinska. Särskilt intressant är en
platta i mittgenomgången. Där framställes
kejsaren sprängande fram i striden på sin
häst, mejande fienderna med vapen i hand.
Att denna trajanska frisplatta blivit
placerad på en sådan hedersplats och fått
överskriften Liberatori Urbis — åt stadens
befriare — beror på att motivet med
kejsaren, som dristigt i främsta ledet spränger
fram mot fienderna, i själva verket hade
blivit ett älsklingstema i panegyrikernas
uppfattning av Konstantin. Här träda
återigen en rad av mynt med detta
älsklingstema bekräftande till hjälp. Det råder
intet tvivel om att L’Orange här riktigt
lockat ur relieferna deras nya innebörd,
den som de fått när de flyttades över till

207

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1940/0243.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free