- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionionde årgången. 1940 /
291

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Konstnären — konstsamlaren. Av Karl Asplund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konstnären — konstsamlaren

Ernst Josephson. Gåslisa. Oljemålning.

med trogen förälskelse skildrat dem gång
på gång i sin konst.

*



Helt naturligt växa konstverken in i
denna kultiverade miljö. Utanför entrén
står Bourdelles bågspännande Herakles i
brons med en underbar eldskiftande patina,
ett av de monumentalaste och mest
okonventionella uttrycken för samlad kraft i
modern skulptur, framför sydfasaden reser
sig i naturlig, d. v. s. övernaturlig, storlek
en kopia av Nikestatyn i Louvre. Den
står där som en symbol för evig och
oförstörbar skönhet. Kanske ger den
egendomliga känslor i de världshistoriska dagar då
Europas öde avgöres, och kanske kan en
sorgbunden och ängslig poetfantasi känna
symboliken i att segergudinnans vingar
fladdra som trasiga segeldukar och att

segern inte längre har något huvud. På
terrassen nedanför blåser Milles’ tritongosse
på sitt fruktformade brunnskar en uråldrig
och evig låt i sin havssnäcka till de sunda,
primitiva drifternas pris.

Vid en snabb rekapitulation av galleriets
konstskatter är det tillbörligt att man
börjar med huvudsaken, stora salen, helt
ägnad åt Konstnärsförbundet och dess
anförvanter, åt prinsens vänner och
tros-fränder på den tid, då man kämpade för en
nationell konst, befriad från gammal
traditions slagg och helt representativ för det
nu, i vilket man rörde sig. Under denna
konsts kampår förvärvade Prins Eugen
vedernamnet »röde prinsen», ty han stack
inte under stol med hur hans ungdomliga
konstnärshjärta tändes av ideal, som stodo
de officiella konstkretsarna mycket fjärran.
Man minns hur det väckte uppseende, då

291

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1940/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free