- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionionde årgången. 1940 /
296

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Böcker och typografi. Några ord om ett aktuellt ämne. Av Bror Zachrisson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bror Zachrisson

Morris.

En sida ur en av Kelmscott Press’ böcker, där det
medeltida inflytandet är starkt markerat. Som
reaktion mot den stil, vilken företrädes i bilden
över rubriken sättes här upp en annan art av
dekorativism. Det är först senare som hela
betraktelsesättet ändras.

Soberheten.

Cobden-S ander son visade vägen mot det purismens
ideal som senare kom att eftersträvas i Sverige.
Bland Morris’ anhängare var Cobden-Sanderson
den typografiskt mest avancerade, trots det att
hans utgångspunkt var bokbindarens.

litterära och kulturella redskapet i
mänsklighetens tjänst, kom på 1800-talets slut
att för boktryckare och förläggare utgöra
orten för ett våldsamt typografiskt
experimenterande, där stil- och smakförbistringen
blev alltmer framträdande. De nya
mekaniska hjälpmedlen — pantografen,
snällpressen, sättmaskinen — underlättade de
excesser mot vilka man som nämnts till
slut reste sig. Sekelskiftets reaktion har
varit av utomordentligt stor betydelse,
inte minst tack vare det i samband därmed
återväckta intresset för kalligrafin och
bokstavsformernas utvecklingshistoria. Den
inställning man satte upp som ny lösen var
konsthantverkarens, med allt det förakt

denne kunde samla mot industrialismens
fadda effektsökeri. Det medeltida idealet,
den idoga arbetaren som vid pulpeten
kärleksfullt präntar sin foliant, stod framför de
boktryckare i England, vilka vid
handpressar och kast, på fuktat lumppapper
producerade några av de vackraste böcker
som någonsin hedrat Gutenbergs konst.

Boken befriades från den ornamentik
och den slentrian som den fått av det senare
1800-talet. De normer som till en början
endast tillämpats på kostbara bibliofiltryck,
kommo att gälla även för massupplagorna.
I Sverige märker man också ett synnerligen
starkt uppsving inom typografin under
1900-talets början. Randlister, böjda linjer,

296

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1940/0340.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free