- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionionde årgången. 1940 /
386

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Till Sergel-minnet. Av Oscar Antonsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Oscar Antonsson

klassiska skulpturprimitivitetens tidsålder
synes det måhända otidsenligt att plädera
för hellenen Sergel, men så förhåller det
sig inte. Först och främst bör ihågkommas,
att vår egen tids konst också rymmer
konstnärer och riktningar, som med respekt
vända sig såväl till naturen som till äldre
formstram konst och som därför äro
skickade att uppfatta de värdefulla
egenskaperna i sergelska skulpturer, de
egenskaper som fortleva med oförminskad styrka
även inför våra ögon. Ty just för nutida
klarhetsälskande konstnärer och lekmän har
Sergel sitt stora intresse och värde genom
sin konst, i vilken en på våra breddgrader
osedvanlig intensitet i känslan samspelar
med omutligt ärliga formsträvanden och
en bland konstnärer kanske aldrig
överträffad kunskap om människans kropp,
en skulptörs A och O. Sergel själv yttrade
med stolthet som gammal då han erbjöds
adelskap, att han i hela sitt liv tänkt som
en ädling, och var har han bättre
dokumenterat detta än i sina händers verk, i
vilka den aristokratiska karaktären är
genomgående? Det är troligen denna
absolut renhåriga art pour 1’art pius den
klassiska ämneskretsen, som förutbestämt
Sergel att aldrig bli en riktigt populär idol,
åtminstone med sina skulpterade verk.
Skulpturens konst är till sin läggning den
mest reserverade av alla konstarter och
skulptören Sergel hör ingalunda till de
lättillgängliga. Men ju mer man kommer
hans konst in på livet, desto mer börjar
man begripa den plastiska konstens väsen.
Förståelse av Sergel betyder förståelse av
mycket som konstnärer låtit ta form i lera,
i brons, i sten eller trä.

Sergels verk äro odödliga, under
förutsättning att de undgå ett krigs förödelser.
Give Gud, att den stunden aldrig kommer,
då vi endast ha minnet av hans skulpturer
kvar, ett minne, som inga avgjutningar,
inga fotografier och allra minst ord kunna
förhindra att blekna. Måtte detta stå klart

för det lyckliga Sverige, att Sergels
mästerverk äro något av det dyrbaraste i svensk
kultur, som till varje pris och med alla
medel måste skyddas mot förintelse. Det
är tyvärr ej med den målade eller
skulpterade konsten så att den är odödlig på
samma sätt som litteraturens konst, nota
bene de verk därav som räddats från
undergång av tryckpressarna. Till all lycka
ha åtgärder vidtagits i avsikt att avvärja
en katastrof för flertalet av Sergels arbeten
och göra det möjligt för oss att lämna i
arv åt kommande släkten den störste
svenske plastikerns underbara verk. Då
Klio åter kan börja ett kapitel om fred
ha människorna möjlighet att ånyo mötas
inför dem, men hans nu aktuella jubileum
får huvudsakligen firas med
försiktighetsåtgärders vidtagande, ett sätt som dock
ingalunda är det sämsta.

Någon har framkastat frågan, hur det
kom sig, att Johan Tobias Sergel valde just
bildhuggarens kall. I första ögonblicket
förefaller en sådan fråga meningslös, då
den gäller en konstnär, som på den
plastiska konstens fält blev en av sin samtids
främste och hos vilken man därför
förutsätter, att de naturliga anlagen osvikligen
skulle ha lett honom in på rätt spår, hur
de yttre förhållandena än gestaltat sig.
Personhistorien visar emellertid, att
pre-destination i begåvningen ej alltid lett till
konstnärligt skapande, och konsthistorien
lär, att, även då begåvningen utlöser sig
i produktion, yttre, eggande betingelser
måste till därutöver för att konstnären
skall nå höga mål i konsten — om han nu
ens når så långt, att han sätter sig höga
mål före. Utan målmedvetenhet, arbete och
miljöns gynnsamma faktorer skulle ej ens
de mest geniala anlag för konstutövning
kunna slå ut i blom.

Sergels egen utvecklingshistoria kan
lämna sitt vittnesbörd om vad miljö,
ambition och flit betytt för tillkomsten av den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1940/0438.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free