- Project Runeberg -  Ord och Bild / Fyrtionionde årgången. 1940 /
487

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - De eleusinska mysteriernas religion. Av Martin P:n Nilsson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

De eleu’sinska mysteriernas religion

Attisk vasbild.

Triptolemos med plog i handen omgiven av Demeter och Kore.

ärj riktig, skulle jag vilja kalla sädesaxet
Sädesflickan eller hennes symbol.

Det nämndes förut, att åkerbrukets heros
Triptolemos sällades till de båda
gudinnorna. I den homeriska hymnen nämnes hans
namn endast i förbigående. Vasbilderna
visa oss hans upphöjelse till en högre
värdighet. I slutet av 500-talet och början av
nästa århundrade var han ytterst populär,
det finns ett sjuttiotal vaser, på vilkas
målningar han är huvudfiguren. Han sitter på
en vingad vagn dragen av ormar, på
vardera sidan om honom stå Demeter och Kore
med ax och facklor i händerna och räcka
honom avskedsbägaren, då de sända ut
honom på hans mission att lära
människorna jordens odling. Denna seen har en
djupare mening. I senare tider prisades Athen
som kulturens vagga och man visste, att
civilisationen har sitt ursprung i åkerbruket,
som lär människan arbete, fredlig
sammanlevnad och laglydnad. Bondeskalden
Hesiodos hade predikat arbetet, genom vilket
människan förskaffar sig sitt livsuppehälle,
och rättvisan, som låter henne njuta frukter-

na därav. Hesiodos hade övergivit det
homeriska hjälteidealet, som lät mannen
söka sin ära på slagfältet, och omfattat ett
motsatt ideal av arbete, fred och rättvisa,
en fullständig omvälvning av de etiska
åskådningarna. Bonden är fredlig, ty han
vet, att om krig kommer, hans gröda blir
avbränd, hans olivträd och vinstockar
nedhuggna. Han håller på lag och rätt, som
skydda hans fält och frukterna av hans
svett och möda. Hesiodos’ ideal är bondens;
det upptogs i den gamla åkerbrukskulten i
Eleusis och förkroppsligades i åkerbrukets
heros Triptolemos. Bilderna av honom
vittna mycket mera om dess styrka än de
ständiga lovprisningarna av Athen som
kulturens vagga, vilka snart icke blevo mer än
en litterär schablon. Detta ideal uppstod
på en tid, då Ättikas gamla bondekultur
ännu blomstrade, den tid, som för senare
släkten framstod som guldåldern.

Man har rätt att tala om en eleusinsk
fromhet, som vuxit fram ur denna grund
och vars innebörd Aristofanes låter oss
förstå. I komedien »Grodorna», vars seen är

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:07:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1940/0547.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free