Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Den lettiska konsten. Av Francis Balodis
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Jazep Grosvalds. »Två duvor lyfte till flykt.» Oljemålning.
Den lettiska konsten
Av Francis Balodis
t ED AN URMINNES TIDER ha
letterna varit bosatta i trakterna kring
Dau-gavas (Dynas) utlopp i Östersjön och ha där
alltid tvingats att föra en hård kamp för
sin existens. Daugava var länge en av de
ojämförligt viktigaste handelslederna i
Ostbaltikum. Gutar, svenska vikingar, slaver,
polotsker, den tyske biskop Albert och hans
anhängare, polacker, så återigen svenskar,
ryssar och under världskriget tyskar, alla
ha de under seklernas lopp eftersträvat
34—Ord och Bild, 4g:e årg.
herraväldet över Daugavas stränder.
Köpmän från många länder ha med sina skepp
befarit den viktiga handelsled från väster
till öster, som floden utgjorde.
Utgrävningar av gravhögar i Reznas ha lämnat
vittnesbörd om import av svenska varor
redan under bronsåldern. Och talrika fynd
av romerska mynt, härrörande från
200-och 300-talet e. Kr., ha gjorts i ett brett
bälte, som sträcker sig från Östersjökusten
ända till Daugavpils (Dünaburg). Ett stort
529
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>