- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
4

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Uppsala domkyrkas restaurering. Av Gerda Boëthius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gerda Boethius

Förvittringen d den nuv ar ande kyrkobyggnaden.

yttertak och tornspiror, som Tessin
sannolikt utfört har ännu ej Tessinforskningen
bragt i dagen.

De ändringar Östberg gjort i de tessinska
strävmurarnas kontur ha huvudsakligen
betingats av konstruktiva skäl. Murklacken
nederst sätter an just på den punkten, där
ögat kräver en markering av den
koncentration av trycket, som systemet fordrar.
Professor Henrik Kreügers utredningar ha
visat att den behövs av konstruktiva skäl.
Tillsammans med den stramare linjen mot
kleristoriemurarna och den nya
tegeltaklisten kommer säkerligen denna kontur
att motverka den känsla av platthet och
tyngd, som var 1800-talets främsta kritik
mot 1700-talets exteriör. Det är i detta
sammanhang av intresse att det ej varit
möjligt att finna ett billigare sätt att
effektivt lösa de omedelbara åtgärder, som
den tvungna rivningen av de trasiga
strävbågarna fordrade. Fyra östbergska sträv-

murar resa sig därför nu bakom
ställningarna på domkyrkans kor. Tack vare
denna åtgärd blir man snart i tillfälle att
se hur anordningen verkar, om också det
zettervallska yttertaket med sina brutala
linjer och stora plåtytor måste förrycka
helhetsbilden.

Västpartiet bereder utan fråga de största
svårigheterna. Domkyrkan planlades med
endast två smala klocktorn som reste sig
över de västligaste kapellen, över
mittkvadraten däremot skulle en väldig
takryttare resa sig. Kyrkans silhuett och
arkitektoniska balans var alltså beräknad
såsom i katedralerna i Rouen eller Salisbury.

1400-talets västtorn bröto brutalt mot
det franska schemat. Det var första gången
den ursprungliga arkitektens intentioner
på ett radikalt sätt offrades för nyare
tiders smak. Västtornen kunna därför
aldrig i egentlig mening stå i samklang med
byggnadskroppen i övrigt.

4

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0020.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free