Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Gävle Museum. Av Axel L. Romdahl
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Gävle Museum
Allmogesalen.
Tidräkning, mått, mål och vikt samt belysning.
livet inom landskapet, fisket, jordbruket,
skogsdriften och järnhanteringen. De
utställda föremålen och deras mönstergilla
etikettering ge oss en åskådlig bild av dessa
näringsgrenar i forntid och nutid. Vi kunna
följa järnhanteringen från osmundssmidet
till Göranssönernas Sandviken. Och vi inte
endast kunna det, vi göra det ovillkorligen,
med nöje och behållning. Till belöning, om
det skulle behövas, får den estetiskt lagde
ta sig en vilostund på långbänkarna i de
vackra interiörer från gamla
Gästriklandsgårdar som doktor Humbla med sina
vänner brukspatronernas hjälp räddat till
museet. Det är verkligen en högtidsstund att få
sitta och se sig kring i Dalen-Nystun,
målad av Hans Wikström 1827, med dess
varmgula fält, prydda av
blomsterguirlander och blå rosetter, utsökt förnäm i
hållning och teknik.
Genom samarbete med specialisten på
området fröken Elisabeth Thorman har in-
tendenten fått till stånd en intressant
samling av alster av Gästriklands förnäma
damastvävnader. »Samarbete» har över
huvud varit den lösen han använt vid sin
verksamhet. Han har vunnit Helsinge
Regementes medverkan till
åstadkommandet av en fyllig regementshistorisk samling
med regementets kalk från Karl XII:s tid
som yppersta klenod och en modell av
överstelöjtnantsbostället Åbyn som
medelpunkt. Denna välgjorda avbildning av den
grå timmergården med dess många
halm-täckta uthus, gjord efter syneinstrument i
Krigsarkivet, är ett av de föremål i museet
som starkast sätter fantasien i rörelse: här
bodde de alltså, kargt och fattigt som
ödemarksbönder, dessa välborna krigsmän som
försöka le emot oss på de spruckna
konterfejen av David von Krafft och Scheffel.
Levande och konkret är allt det
kulturhistoriska, så levande och lockande att
fördjupa sig i, att en konstmuseiman knappt
27
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>