- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
246

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Frankrike genom konstnärsögon. Utställningen i Nationalmuseum i maj 1941. Av Folke Holmér

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folke Holmer

Paul Cézanne. Mme Cézanne
syende.

de nya måleriska uttrycksmedlen vore värd
en djupgående analys, även om hans
konstnärsskap icke kan mätas med skåningen
Hills. Adolf Anderberg har i sin
förtjänstfulla Hillmonografi antytt, att bl. a. von
Gegerfelt animerat Hill att fara till den
franska kusten, just till Luc-sur-Mer, där
havets och strandklippornas skönhet
trollband den svenske målaren.

Det skulle vara frestande att i det rika
materialet på utställningen följa de svenska
konstnärerna runt på deras
upptäcktsfärder i Frankrike, men utrymmet medger
blott några stickprov. August Hagborgs i
frisk fläckteknik uppkastade skiss »Robert
Thegerström målar» får skvallra om den
lyckokänsla målarna voro fyllda av.
Fri-luftsmåleriets smäckra attiralj, de sega och
behändiga redskapen, stativet och den lätta
fällstolen, följde dem på deras motivjakter.
Man påminner sig de många
impressionist-bilderna med målare i roddarkostymer,
med målarskrin och dukar, under solskydd
i båtar glidande utmed flodstränderna.
»Tvätthuset» hette en ljusdallrande akva-

rell (från 1885) av Carl Larsson från hans
uppehåll i Grez-sur-Loing. Ett hejdat
ögonblick av salig sommarlycka ryms i den
bilden med dess lätta ljusa toner. Dess
starkaste färgeffekt är skymten av en röd
klänning i ett tvättskjul vid vattnet.

Andra sådana vardagsögonblick fångade
Anders Zorn, t. ex. i ett mästerligt snapshot
1891 med en flicka i bussen — hon håller i
en pappkartong, handen som vilar över
emballaget är ett trollkonstnummer av
måleri, och hela skildringen vibrerar av den
snabba iakttagelsens skärpa, ett pilskott
mitt i prick — eller, för att gå längre
tillbaka i tiden, Johan Fredrik Höckert, som
på 1850-talet med sprudlande målarglädje
återgav två unga parisiskor vid ett
affischplank. Denna målning, full av liv, bräddad
av koloristisk känsla, har en överraskande
modern hållning, fastän den egentligen hör
ihop med Constantin Guys’ epok och
dessutom bevarar ett skälmskt parisiskt
rokokodrag. Målningens ljusröda Mabilleaffisch
förebådar i sin färgverkan mot bakgrunden
— tycker man — hela den dekorativt
syftande kolorism, som hör 1900-talet till. Den
moderne fransmannen Albert Marquets
»Les affiches» får tjäna som vink och
tankeställare.

Den franska modernismen från
1800-talets senare del och 1900-talets början var
ganska fylligt representerad, även om man
av evakuerings- och utrymmesskäl inte
kunnat uppnå samma festivitas som i
tidigare utställningar anordnade av Föreningen
Fransk konst. Väggen med
impressionister-na Monet, Pissarro, Sisley, Renoir och
senare färgdyrkare som Matisse, Bonnard,
Utrillo m. fl. var dock i hög grad fängslande.
Cézannes lysande porträtt »Mme Cézanne
syende» (i doktor Philip Sandbloms ägo)
var här med sin magistrala uppbyggnad och
sina utsökta måleriska kvaliteter i
huvudklangen blått-rött en av utställningens
toppar. Forains såväl konst- som
kulturhistoriskt intressanta »Kapplöpning vid

246

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0282.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free