- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
279

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Konstantin Stanislavskij och skådespelarens konst. Av Nils Beyer - Hjärtat. Av Ebba Segerstråle

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konstantin Stanislavskij och skådespelar ens konst

endast momentant kan nås av de stora
konstnärerna, men som för alla
skådespelarkonstens utövare bör hållas i ständigt sikte.
Någon genväg till den sanna konsten erbjuder
inte hans system, och själv har han haft
tillräckligt många besvikelser för att inte varna
för den tron, att blott en blivande
skådespelare »lär sig systemet», så är allting gott
och väl. I slutet av boken förekommer en
liten episod, då den unge eleven Kostja
flyger sin lärare om halsen och i översvallande
ordalag tackar för vad han fått veta om det
mystiska sambandet mellan ett ärligt
skapande och den ur det undermedvetna
flödande inspirationen. Han avger ett
högtidligt löfte att studera systemet grundligt och
ingående.

Tortsov för honom ett stycke åt sidan
och säger:

»Det gläder mig . . . Men det är förfärligt att höra
er lova något sådant.»

»Hur så? . . . Förfärligt?»

»För att det är så få, som har nog vilja och
uthållighet att fullfölja sitt arbete, tills de nått fram
till den äkta konsten. Att bara känna till systemet,
det är för litet. Man måste vara inne i det och kunna
det. Och därtill kräves en daglig träning, en
oavlåtlig dressyr genom hela ens konstnärliga karriär . . .»

Med detta memento slutar Konstantin
Sta-nislavskijs bok om skådespelarens konst.
Trots sina speciella ryska förutsättningar
har den oumbärliga lärdomar att ge även
våra svenska aktörer. Den är — för att citera
den berömde engelske skådespelaren John
Gielgud — en stor gåva till alla världens
teatrar. Hur Stanislavskijs »system» slagit
igenom i hans hemland, därom gav oss ju
också den ryska teaterutställningen i
Stockholm i våras ett vältaligt vittnesbörd.

HJÄRTAT

Av EBBA SEGERSTRÅLE

Man knuffas och trängs i mänskornas ring,
men ensliga furan på heden
och vinddrivna båten på leden
är mindre ensamma ting
än hjärtat som skapats för Edén.

279

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0315.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free