- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
339

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Prins Pauls Museum i Belgrad. Av Gunnar W. Lundberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Prins Pauls Museum i Belgrad

J ugoslaviskt 1800-talsmäleri.

intresserade förslag från konungahusets
sida. Med ett slag var byggnadsfrågan löst
och det var endast att ordna om salarna
till deras nya bestämmelse samt flytta in
samlingarna.

Under direkt ledning av prinsregenten
själv i samråd med museets skicklige och
energiske chef, doktor Milan Kasanin
företogs inredningsarbetena, vilka togo
närmare ett och ett halvt år i anspråk. Den
18 januari 1936 kunde den högtidliga
invigningen äga rum.

Prins Paul av Jugoslavien är
specialutbildad konstkritiker och passionerad
konstälskare. Han har som ung studerat
konst under professor Berendtssons
ledning i Florens och senare blivit »Doctor of
Arts» vid universitetet i Oxford. Viktigare
än doktorstiteln är dock hans eminenta
samlarinstinkt och utsökt raffinerade smak,
som han förvärvat ej blott genom lärda
biblioteksstudier utan även genom
självsyn i Europas museer och i direkt kontakt
med den levande konsten och dess
upphovsmän under otaliga utställningsbesök
och atelier visiter i skilda länder. Det stora

värdet för ett relativt ungt museum och
dess ledning, att i högste statschefen ha
ett så aktivt och skickligt stöd, kan icke
nog betonas.

Palatsets alla rum av olika form och
storlek ha skapat en omväxlande och
behagfull serie av utställningssalar, som
skarpt kontrasterar mot många
ultramoderna museibyggnaders enformighet.
Väggarna äro hållna i en ljus, vitgrå ton, som
skänka en lugn bakgrund åt de exponerade
föremålen. För att erhålla så stora
murytor som möjligt har man avlägsnat all
onödig dekoration liksom de flesta dörrar,
varigenom goda perspektiv erhållits.
Belysningsfrågan har fått en lika enkel som
genial lösning. Då indirekt dagsljus genom
överbelysning både av ekonomiska och
klimatiska skäl visade sig
svårgenomför-bart, har man gjort samtliga fönster matta
i ett slags mjölkvit ton, samt endast lämnat
en smal remsa av glaset genomskinligt runt
fönsterbågen. Inre gardiner saknas
fullständigt.

Resultatet är utmärkt. Den enhetliga
ljusmängd som intränger ger en diffus och

339

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0383.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free