- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
365

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Från Stockholms teatrar. Av Agne Beijer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Stockholms teatrar

med matematisk nödvändighet vid en viss
ålder infinner sig hos all begåvad ungdom,
behovet att tvivla på alla vedertagna normer.
En övertygelse vars hållbarhet man inte
prövat genom att negera den är inte mycket
att gå ut i livet med!

Att tvivla på allt är visserligen ingen
ofarlig sysselsättning. Den som för länge
råkar fördröja sig på det stadium då tanken
negerar alla rättsnormer kan falla för
frestelsen att omsätta teoretiska hugskott i
praktiken och bli ett värnlöst offer för sina
egna moralfilosofiska felslut. Det är just vad
som händer de tre studenterna i det
uppsalagäng Læstadius för oss in i. Assar Stenius
är en s. k. livsduglig typ. Han gör som
generalen i Lagerkvists pjäs, han underordnar
begreppet rätt under begreppet makt och
blir nazist. Bo Engeblom är en student av
den sorglösa sorten som använder det lilla
intellekt han utrustats med för att skaffa
sig den nödiga teoretiska motiveringen för
att han gör det så bekvämt för sig i tillvaron
som hans resurser medgiva. Till
bekvämligheten hör också största möjliga
friktionsfrihet i fråga om politiska och moraliska
åsikter. Rätt är vad folk i hans
umgängeskrets anser vara rätt. Werner Wik, den figur
som författaren intresserat sig mest för, är
den som råkar sämst ut. Han gör en flicka
med barn och överger henne. Varför skulle
han starta sin bana med denna black om
foten? Flickan tar livet av sig, men Werner
rycker på axlarna. Han tror sig vara
övermänniska och är i realiteten naturligtvis
ingenting annat än en knöl.

Dramats peripeti inträffar då denna
sanning sex år senare plötsligt slår ned som en
blixt i hans medvetande. Han är då en
advokat med klen praktik. Hans bana har inte
tecknat sig fullt så meteorliknande som
övermänniskan i Uppsala drömde sig. Han
är emellertid gift med en präktig flicka, som
han håller mycket av, och han har ett barn
med henne. Så en dag får han besök av
Assar, som erbjuder sig att reda upp hans
ekonomi om han åtar sig vissa uppdrag i
femte kolonnens tjänst. Vill han inte, skall
hans fru få veta sanningen om den
uppsaliensiska kärlekshistorien.

Det blir för mycket för Werner, han
stegrar sig och kastar ut Assar. För att därefter
själv bekänna allt för sin fru. Resultatet blir
att frun tar barnet med sig och går ifrån
honom. Den första modiga och generösa im-

Fot. Almberg & Preinltz.

Olof Widgren, Tora Teje och Uno
Henning i »Seger i mörker».

Dramatiska teatern.

puls han följt i sitt liv har berövat honom
allt som återstod honom att leva för.

Vännen Bo, som han i sin nöd söker tröst
hos, har en grogg i beredskap åt honom, och
en kamratlig dunk i ryggen. Men det är också
allt. Då erinrar han sig en annan
uppsalabekant, som stod utanför den krets av
upplysta levnadskonstnärer han själv tillhörde,
men vars väg korsat hans i ett mycket
avgörande ögonblick. Arne Berg hade före
Werner älskat den flicka som tog livet av
sig och var också den som störde
vårbalsglädjen den ödesdigra kvällen genom att
underrätta honom om hennes död. Han har
sedan dess varit i Spanien, Finland, Norge
och är nu enrollerad i en aktiv antinazistisk
organisation. Han har nämligen vad Werner
tidigare alltid gjort sig lustig över: en
övertygelse att leva för.

Därmed är Læstadius framme vid målet.
Skeptikern Werner går vid Bergs sida ut i
striden mot fascisterna, som just i samma
stund proklamerat uppror. Vi ana att de
båda stupa. Men hur pjäsen slutar blev inte
riktigt klart. Slutscenen hade av tekniska
skäl måst strykas från programmet.

Hur det går för Werner och hans nyför-

365

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0409.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free