- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
451

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Dansk målarkonst under ett halvt sekel. Av Erik Blomberg. I. 1800-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Dansk målarkonst under ett halvt sekel

Michael Ancher. »Skall han klara udclen?»
Hovjägmästare G. A. Hagemann.

holländska detaljrikedomen — man tycker
sig se varje blad i trädkronorna, som
krusa sig för vinden — sammansmälts
med den nya pleinairismen i den genuint
danska hagmarken med sina mjuka, fasta
rundningar sådan den redan målats av
P. C. Skovgaard.

Visserligen hade andra konstnärer redan
framträtt som det nyas målsmän: den grupp
av ungdomar, som började omplantera det
franska friluftsmåleriet i inhemsk jordmån
— närmare bestämt konstnärskolonin på
Skagen, det lilla fiskläget vid Jyllands
nordligaste udde. P. S. Kröyer, Michael Ancher
och hans hustru Anna, L. Tuxen och Viggo
Johansen hette det danska lagets
huvudpersoner; det var också ett matlag i ordets
egentliga bemärkelse, ty Anna Ancher var
infödd på orten och dotter till gästgivaren
på Bröndums hotell. Till denna andliga och
lekamliga samlingsplats kommo sedan ett
flertal andra skandinaviska målare och
litteratörer: bl. a. Drachmann, Chr. Krohg,

Oscar Björck. Kännetecknet för de flesta,
åtminstone bland danskarna, var en blond,
lyrisk realism.

Häri låg ju i och för sig ingen brytning
med »guldåldern» och dess hyllning av det
klara dagsljuset. Någon avgörande
motivförskjutning kan man inte heller tala om,
interiören bibehåller sin favoritställning, och
havet hade ju redan upptäckts av fader
Eckersberg. Förskjutningen ligger i själva
stämningen, tonvikten har i någon mån
förflyttats från realism till lyrik, från det
objektiva till det subjektiva. När någon av
de unga målarna gav en inblick i sitt eget
hem, blev poesin till innerlighet och
förälskelse, när han valde modeller bland
»folket», färgades den lätt av en social
medkänsla, som låg i tiden. Typiska titlar voro
Blind kone och En syg ung pige; hur rent
av kanoniskt ett ämne kunde bli visar en
jämförelse mellan Michael Anchers arbete
och Chr. Krohgs mästerverk med samma
namn. En klassbetonad social medkänsla

451

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0503.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free