- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
485

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Zachris Topelius vid Runebergs sida. Av Yrjö Hirn

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Z a chr is Topelius vid Runebergs sida

märkvärdiga, upprepades av Topelius när
han år 1885 i tidningen Finland
publicerade en tyvärr ännu icke omtryckt
artikelserie Anteckningar från det Helsingfors
som gått. Författaren Gabriel Lagus, som
i sin ungdom stått Runeberg nära och
träget umgåtts i hans Borgåhem,
publicerade då i en landsortstidning, Östra
Finland, en rättelse i vilken han påstod sig av
Runeberg själv ha erfarit, att Ehrströms
melodi till Den övergivna varit ett resultat
av samarbete mellan kompositören och
skalden. Men Topelius lät sig icke avspisas.
Han införde i sitt organ en rättelse och
ett tillägg, i vilket han yttermera
inskärpte, att Ehrström förklarat sig aldrig
ha haft kännedom om Runebergs melodi.
Och saken blir än mer hemlighetsfull när
man i Strömborgs stora Runebergsverk
läser att A. Ingelius komponerat en tredje
melodi till Den övergivna, som även den
var så lik Runebergs, att skaldens hustru,
då hon hörde den sjungas, trodde sig
lyssna till sin egen makes tonsättning.
Och fru Fredrika hade för Strömborg
tilllagt, att varken Ehrström eller Ingelius
haft någon kännedom vare sig om
Runebergs eller om varandras melodier, då de
komponerade sina egna.

Den psykologiska gåtan har emellertid
fått en lösning som — jag beklagar det —
är banal i sin enkelhet. Det var icke så som
Topelius trott, att endast han hade hört
de drömlika tonerna förklinga, ty
Runebergs melodi har tvenne särskilda gånger
blivit upptecknad av vänner som hört
honom gnola den. Och musikhistorikern,
professor Otto Andersson, som med varmt
erkännande uttalat sig om skaldens
tonsättning, säger (i en uppsats Runeberg och
musiken tryckt i Svenska
Litteratursällskapets Förhandlingar N. F. I) att denna
företer mycket få beröringspunkter med
Ehrströms melodi. Trots en viss likhet i
stämningen äro de två musikaliska
tolkningarna tonalt alldeles olika. Bakom det

Zacharias Topelius. Teckning av
Maria Prytz.

Utjörd den 17 mars 1843.

omstridda problemet dolde sig sålunda
ingenting annat än bristande
verklighetsiakttagelse hos de två musikaliska
amatörerna, Zachris Topelius och Fredrika
Runeberg.

*



Den unge Topelius’ studier fortskredo
med sådan framgång att han i maj 1833,
vid femton års ålder, kunde erhålla det
betyg av sin magister, som berättigade
honom till inträdesförhör vid universitetet,
och en vecka senare var han student.
När han efter sommarferien återvänt till
Helsingfors bodde han icke mera hos
Runeberg. Men förbindelsen med magistern
upprätthölls alltfort i och med att han för
honom övade sig i uppsatsskrivning såväl
på svenska som på latin. När uppsatserna
overbragtes eller avhämtades kunde det
hända att Runeberg kvarhöll Topelius för

485

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0541.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free