Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Bedřich Smetana i Göteborg. Av J. Hodin
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
B e dr i c h Smet an a i Göteborg
Av J. Ho din
Konstnärens främsta uppgift är städse att hålla fast vid sin inre
övertygelse om det goda och bästa och att konsekvent utbilda och
genomföra denna övertygelse.
(Ur ett brev från Franz Liszt till Smetana)
inder senare hälften av 1700-
talet framträdde i Böhmen en musikalisk
strömning som kallas den böhmiska
klassicismen och som utövade sitt inflytande vida
utöver landets gränser på den europeiska
musikens utveckling. På den tiden kallades
Böhmen »Europas konservatorium», och det
fanns icke något hovkapell i Tyskland,
Österrike och Ungern där icke böhmiska musici
medverkade. Ja vi finna dem till och med i
Paris och London. Denna musikeremigration,
som var en karakteristisk företeelse i Böhmens
dåtida musikliv, när i kloster och kyrkor, på
slott och gods och icke minst i de små byarna
alla människor spelade och, som det berättas,
ingen lantarbetare fick anställning på ett
stort gods om han icke behärskade åtminstone
ett instrument, denna emigration skänkte
Europa en rad betydande pedagoger och
dirigenter, medan kompositörerna betecknas
som förelöpare till den mannheimska
symfonistilen. Hur betydelsefullt detta var framgår
537
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>