- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtionde årgången. 1941 /
549

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Det dekorative maleri i Norge efter reformasjonen. Av Henry Rösoch

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

D ekor as j ön fra 1660 i Röldal kirke i Rogaland.

Det förste skritt pd rosemalingens vei.

Det dekorative maleri i Norge efter reformasjonen

Av Henry Rö so ch

I^HED maleren og konservatoren
Domenico Erdmann som döde ifjor höst,
mistet norsk kunsthistorisk forskning en
av sine mest verdifulle medarbeidere.
Erdmann var bergenser; hans far var en
kjendt tegnepedagog, hans mor en datter
av en av Thorvaldsens italienske
gips-makere. Hele arven fra sin slekt samlet
han på et vis i sig: den artistiske evnen
fra begge kanter, sin personlighets
sydlandske intensitet fra morsslekten. Han
drog tidlig ■— i 1895 — til utlandet for å
studere malerkunst; det meste av tiden
brukte han til å studere freskomaling hos
dansken Oscar Matthiesen, som nettop da
hadde vakt den gamle teknikk til live igjen.
Erdmann deltok som assistent i de månge
restaureringer av eldre fresker, som Matthie-

sen utförte over hele Europa, mest i
Syd-Europas gamle palasser. Efter hvert drev
Erdmann over i studiet av dekorativ kunst
— »artistisk dekorasjon» som det het den
gang — og fra 1910 gjorde forskeren sig
stadig sterkere gjeldende ved siden av
eksekutoren. I 1912 blev han
Riksantikvariatets konsulent og konservator. Han
gikk op i sitt arbeide med en utrettelig
energi. Han har utfört 30—40
restaureringer av kirkeinteriörer og minst 200
byg-ningsarkeologiske og kunstarkeologiske
un-dersökelser. Og hans innsats ligger minst
like meget i kvaliteten og metoden som i
mengden.

Domenico Erdmann var på månge måter
en banebryter i Norge for den moderne
kunstarkeologiske metode som koncen-

Domenico Erdmann: Norsk dekorativ maling fra reformasjonen til romantikken. Jacob Dybwads
forlag, Oslo MCM XL.

549

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Mar 20 10:46:23 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1941/0609.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free