- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioförsta årgången. 1942 /
68

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Albert Engström. Av Gunnar Mascoll Silfverstolpe

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Gunnar M a s c o 1l Silfverstolpe

S trixteckning. 1898.

i kväll lör första gången presenteras vid
detta blåa bord, faller det honom inte in att
vara bortkommen. Åtskilligt kan han lastas
för, något rejält arbete har han aldrig gjort
men han bör respekteras för de egenskaper,
som enligt Carl Jonas Love Almquist varit
»den svenska fattigdomens betydelse»: »Han
har mycket det sättet att se hastigt och
tvärt igenom sakerna. Egentligen är det
ett ungt sinnelag; det är kl. tio på
förmiddagen i huvud och hjärta.»

Under de första Strix-åren befinner sig
Albert Engström som tecknare i rastlös
utveckling. Hur envetet han än gick sin egen
väg, kunde han inte undgå att ta intryck av
det som rörde sig i tiden och den dekorativa
Jugend-stilen var det honom inte möjligt
att motstå. Det var särskilt dess dragning
åt japaneseri, som tjusade honom. I en liten
uppsats »Min konståskådning» (tryckt i Ord
och Bild 1904) förklarar han: »Begreppen

karaktär i linje och stämning i modern
mening ha vi fått från Japan, och den
nuvarande konstnärliga realismen är i sina bästa
yttringar av japanskt kynne.» Och senare —
i samband med den japanska utställningen
i Stockholm 1911 — talar han om att de
ostasiatiska artisterna »lärt sin handled
svänga efter de tusenåriga lagarna». Lång
väg är emellertid mellan Österland och
Västerland och japaneseriet är helt
omsmält av europeiskt temperament i
Engströms teckningar från den klassiska perioden
— de ofta endast till några få streck eller
en geometrisk figur reducerade
karikatyrerna, där iakttagelse och inbillning ingått
en så mirakulös förening, figurscenerna från
Smålandsskogar och Stockholmsgränder, i
vilka svart- och vitteffekterna tillvaratagits
så att bladen kunna förminskas eller
förstoras ungefär hur mycket som helst, och
de subtilt förenklade vår- och vinterland-

68

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:08:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1942/0084.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free