- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioförsta årgången. 1942 /
153

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Adam Fischer. Af Erik Zahle

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Adam, Fischer

den tomme Krukke, der er støttet til højre
Hofte. Det er en kendt Sag, at
Øjebliks-fotografier ikke altid giver et overbevisende
Indtryk af Bevægelse. Adam Fischer
understøtter sine Iagttagelser med en hel
Strimmel Optagelser af det Motiv, som
beskæftiger ham, og kan derfor regne med at faa
enkelte brugbare Fotografier.

Den anden Kone fra Mallorca er udført
paa Grundlag af en Tegning og smaabitte
Lermodeller, som blev brændt paa et
aabent Ildsted; den er opbygget i en
arkitektonisk Form, som har sit Sidestykke i
et antikt Kapitæl. Det græske Søjlekapitæls
Funktion var at danne Overgangen fra det
runde Søjleskaft til den firkantede Arkitrav.
Denne Opgave er løst paa tre forskellige
Maader, henholdsvis i det doriske, det
joniske og det korinthiske Kapitæl. I det
doriske Kapitæl hviler den firkantede
Aba-kus uformidlet paa den cirkelrunde Ekinus,
i det joniske Kapitæl er det runde Skaft
med den afsluttende Æggestav skudt
delvis op i den firkantede Volut, men i det
korinthiske Kapitæl sker Forskydningen
fra rundt til firkantet umærkeligt: forneden
følger Kapitælet Søjleskaftets cirkelrunde
Form; den konvekse Flade opdeles af en
Krans af Akantusblade, hvorfra Spiraler
rejser sig, og de største Spiraler ruller sig
sammen til fire Hjørner under den
firkantede Dækplades lodrette Kanter.
Modsat det doriske Kapitæl sker Overgangen
fra rundt til firkantet i det korinthiske
Kapitæls nedre Del, og det er her umuligt
at sige, hvor den runde Form hører op
og den firkantede begynder. Denne glidende
Overgang genfindes forenklet i byzantinske
Kapitæler. Det er en saadan smidig
Forbindelse af firkantet og rundt, som Adam
Fischer i sin »Kone fra Mallorca» har
overført til den menneskelige Skikkelse.
Forneden rejser Figuren sig op af den
firkantede Plint, som en firsidet Kjole med
rundede Kanter, men ved Hoftepartiet er
Skikkelsen befriet for enhver Mindelse om

Hjem fra Vaskepladsen.
Fransk K alk sten. 1926.
Nationalmuseum, Stockholm.

det firkantede, saaledes at Overkroppen
kan udfolde sig i bredt rundede Former.
Denne Mallorca-Kone kan som Skulptur
sammenlignes med et omvendt korinthisk
Kapitæl og er samtidig en karsk Skildring
af en sund, primitiv Kvinde, men
naturligvis har Fischer ikke tænkt paa et Kapitæl
ved dette Arbejde. Sammenstillingen er her
brugt som en Forklaring.

I Slutningen af 1934 blev der stillet
Fischer den Opgave at udføre et Monument
for den Aaret før afdøde Politiker Ove
Röde. Man ønskede særlig at mindes ham
som den, der sørgede for Danmarks indre
Husholdning, at alle fik noget at spise
under forrige Verdenskrig. Rationering, som
i vor Generation ikke vækker Modstand,

153

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:08:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1942/0177.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free