- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioförsta årgången. 1942 /
154

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Adam Fischer. Af Erik Zahle

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Erik Zahle

B illedhugger en Nils Möllerberg.

1923.

vakte under forrige Krig megen
Bitterhed; Ove Röde tog Initiativet paa et ret
tidligt Tidspunkt. Det var den første —
og hidtil den eneste — monumentale
Opgave, som er stillet Adam Fischer, og han
løste den med Indsats af hele sin
selvstændige Personlighed. Det blev ham
hurtigt klart, at naar der ikke ønskedes en
Portrætstatue, var et moderligt Motiv det
naturlige; efter forskellige Overvejelser
besluttede han sig for at fremstille en jævn
Kone, der med Dagens Forraad i Kurven
og sit Barn paa Armen vender hjem fra
Indkøb. Hun er Danmark, hvem Ove
Röde gavnede ved sin Administration af
Forsyningerne og deres Fordeling.

Alle Iagttagelserne af gaaende Kvinder
med en Byrde, alle Overvejelserne af de
skulpturelie Problemer i denne Art af
Motiver er frit og overlegent udnyttet i Ove

Rödes Monument men den store
Kalkstensfigur har ikke de foregaande
Smaa-figurers paradoksale Tilsnit. Formernes
Forskydning sker roligt og uden store Udsving,
og de bredt rundede Flader dominerer
Helheden. Der er en Art Ligevægt mellem
Kurven i hendes højre Haand og Barnet
paa hendes venstre Arm, men selvom hun
har nok at bære, gaar hun dog frimodigt
fremad. Adam Fischers Formsprog viser sig
her i sin fulde Kraft. Legemerne har Tyngde
og de udøver et Pres, der spænder
Konturerne. Derved faar Formerne stærke
Profiler under ethvert Synpunkt, og man
føler en forfriskende Impuls ved at betragte
de enkle og levende Kurver. Paa Soklens
Forside minder et Relief om Ove Röde
som den store Folketaler. Rank og
energisk ses han paa Talerstolen under Træerne
ved et sommerligt Friluftsmøde. Derunder
findes nogle Linjer af Digteren Paul la
Cour:

Mild med myndig Malm hans Stemme lod.

I en Sværdtid gav han Danmark Brod.

Folkets Lune, Tankens klare Ild

smelted sammen i hans Væsens Spil.

Ved Soklens Udformning og
Monumentets Placering paa en lille Plæne mellem
høje Huse bistod Arkitekt Viggo Sten
Møller. Det valgte Sted paa Østerbro i
København blev omdøbt til Ove Rodes
Plads.

Ogsaa under Forberedelserne til dette
Monument har Fischer udnyttet sine
fotografiske Færdigheder. Han fotograferede
de Modeller, som søgte Arbejde hos ham,
og efter at have udvalgt den bedst egnede,
fotograferede han hende gaaende med
Barnet i fri Luft, tog siden Nærbilleder af
Barnet og af Moderens Hovede. Og da den
i Ord och Bild 1937 v. S. 465 som Bilag
gengivne Skitse var færdig, forstørrede han
den som Lysbillede op paa Atelierets Væg for
at danne sig et Skøn over Virkningen i det
endelige Maal. Men naturligvis lod Skitsen
sig ikke saaledes mekanisk forstørre, og

154

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:08:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1942/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free