- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioförsta årgången. 1942 /
198

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Vision och öde. Akseli Gallen-Kallela och Jusélius-mausoleet i Björneborg. Av Brita Ysabel Gustafson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Brita Y s ab ei Gustafson

A. G all en-K all ei a. Barngrupp.
Teckning för fresken Våren.

Etnografiska och folkloristiska detaljer och
fakta har också fått rum i Gallen-Kallelas
mausoleifresker. Bågskytten i »Våren» bär
en gammal, karelsk blaggarnsdräkt, den
unga modern i »Bygget» ger di åt sin
tre—fyraåriga son, något som verkligen
utspelats i Lentiira-trakten under hungerår.

Landskapsskildringarna vare sig de utgör
bakgrund för figurkompositioner eller är
huvudmotiv bygger också på geografiskt
bestämbara landskapsstudier, fast de ofta
tycks karakterisera endast en årstid eller
en stämning. Konstnären har varit
individualistisk och nationell ända in i de minsta
landskapsdetaljerna. I fråga om
dekorationen av valvytorna i mausoleets kupol
skriver han att han skulle vilja fylla dessa
ytor »med något stiliserade bilder av några
typiskt finska trädslag i vårlig dräkt»,
kupolens nedre valvytor med en annan
form hade han tänkt sig prydda »med olika
finska bär- och blomstersorter». Denna plan
genomfördes också, och ödet har velat att

några fragment av dessa klara och enkla
kompositioner är det enda autentiska som
finnes kvar av Gallen-Kallelas
freskomålningar i mausoleet. Som bekant skadades
freskerna först på grund av kemiska
processer i murgrunden, senare förstördes de
helt i en förödande eldsvåda.

Om man vill studera Gallen-Kallelas
egen konst med Jusélius-mausoleet som
kärna, är man alltså hänvisad till det
förberedande materialet, teckningarna,
akvarellerna, oljeskisserna och porträttstudierna.
Men bland dem finns också de mest
utsökta konstverk. Man kan ta teckningarna
av barnen för kompositionen »Våren»,
bågskytten för samma bild, det tecknade
självporträttet, studie till timmermannen i
»Bygget», den unga flickan i »Tuonela».
Bland oljeskisserna finns sådana fullödiga
detaljstudier som porträttet av den
halvblinda gumman och naketstudien kallad
»Désespoir», båda använda i kompositionen
»Tuonela», eller den unga flickan i svart
klänning med en blomma i handen, som
återfinnes i »Våren». Man kan också stanna
för en snabbt utförd teckning med
bläckpenna som hänför sig till en ornamental
detalj, en initial som kommer en att tänka
på fornnordisk eller irisk konst.

Bland skissmaterialet finns också en stor
del utkast som hör till den tidigaste
perioden av konstnärens arbete för
Jusélius-mausoleet, och som aldrig kommit till
användning genom att motivet förkastats.
Till detta oanvända material hör en serie
akvareller och teckningar kring motivet
»Unga finska soldater, som stupa i
vinterdrivorna för sitt fosterlands försvar», som
ingick i Gallen-Kallelas ursprungliga plan
för freskoserien. Redan i formuleringen
har konstnären visat sig vara visionär,
sedan han skrev dessa ord 1901, ja inom en
tidsrymd av tjugotre år har unga finska
soldater stupat i vinterdrivorna i tre krig,
bland dem den 1 dec. 1939 hans egen son
Jorma.

198

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:08:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1942/0226.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free