- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioförsta årgången. 1942 /
292

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Kunstnere som døden overrumplet. Av Pola Gauguin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

P o l a Gauguin

Bjarne N e s s. Veggbillede i 0 stens jø skole.

og deilig. Og dens skjønhet er mektig, den truer,
den dreper hvis den hånes, og månge håner dens
elev fordi jeg beundrer den. Jeg vil underkaste
mig helt og holdent og lære hvad den lærer.
Til sommeren søker jeg to månters permission og
reiser til Nordland for å male og skal male hver
time på dagen, og jeg er nødt til ä male godt da.
Jeg vil mystikken der tillivs og tror jeg skal låge

ting som skal forbause og beta.–Male! — er

ikke selve ordet bløtt og rart? Mystisk på en
måte? Jeg tenker undertiden på hvorfor i alle
guders navn skal jeg gå her å male, studere og
arbeide dagen og natten med og aldri få leve et
sundt og reglementert liv, med venner og
kvin-ner og familien. Hvorfor optar kunsten all plass
i min hjerne, hvorfor, hvorfor? Hvor deilig vilde
det ikke være å føie sig som et sundt tenkende
almindelig menneske, med normale fornøielser og
omgang med kvinner. . . En kunde snakke
bøttevis av tull og behøvde ikke å ha noen
sam-vittighet for det efterpå. Fordi jeg er maler, er
alt detta ikke opnåelig for mig. Jeg kan ikke være
sammen med en ven i en halv time før jeg er
lute lei av ham og han av mig.

Er det ikke som vi hører en klang, en
undertone i denne unge stemmen som får
oss til å føie den mysteriøse kraften og
offerviljen i menneskenaturen, når den står
ved porten til en verden som må erobres?

Vel bøide Bjarne Ness sig dypt og
respektfullt for naturen og dens makt,
men den verden han var på vei inn til og
som skulde erobres, levde inne i ham selv.

En verden fyldt av liv og bevegelse, og en
fantastisk rikdom på farver, men hvor alt
liv, hver bevegelse og hver farveflekk hadde
en mening i det store samspill, som skapte
harmoni. Det er ganske sjeldent å se en
ung kunstner som så tidlig når frem til en
rent dynamisk uttrykksform, som samtidig
er helt harmonisk stemt, både som
kompo-sisjon og som farve.

Stort eller lite, så har Bjarne Ness’
maleri altid format, fordi det i innhold og
uttrykksmessighet er en del av den verden
han helt er fortrolig med. Derfor kan en
vanskelig forestille sig hans videre
utvikling, og på en måte også forsone sig med
hans altfor tidlige død. Hans verk virker
så helt og avsluttet og billedrekken hans så
merkelig sammenhengende. Og alt det
skapte han uten å ha vært utenfor Norges
land, bortsett fra en snartur til Stockholm,
som elev av akademiet. En måned efter å
være kommen til Frankrike dukket han
under for en lungebetendelse.

Mere meningsløst enn Ness’ død virket
det da Halfdan Egedius i 1899 døde av
strålesopp efter et smertefullt og
langvarig sykeleie, en og tyve år gammel. Selv
om alle arbeidene hans er preget av en
sterk personlig karakter, og av en merkelig

292

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:08:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1942/0328.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free