- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioförsta årgången. 1942 /
435

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - In memoriam amici: Kārlis Zāle (6. XI. 1888—19. II. 1942). Av Francis Balodis

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

In memoriam arni c i: K a r l i s Z al e

folk kunde känna sig stolt över K är Iis
Zäles verk. Hans död är en svår och
smärtsam förlust för det lettiska folket och den
lettiska konsten.

*



Efter sin studietid i Ryssland 1908—21,
efter några få arbetsmånader (1921) i
hemlandet och ett längre uppehåll
likaledes för studieändamål i Berlin (1921—23),
återvände Zäle till Riga: den 1922 utlysta
första pristävlan om uppförandet av ett
frihetsmonument i Riga och det 1923
beslutade anläggandet av Brödrakyrkogården
därstädes och dess tillämnade rika
skulpturala utsmyckning kallade konstnären
tillbaka hem.

Här fick inom kort, 1925, även jag
tillfälle att närmare lära känna honom, och
1933 växte vår bekantskap till vänskap, då
på initiativ av dåvarande lettiske
statspresidenten A. Kviesis konstnären för
utförandet av några detaljer på
frihetsmonumentet också rådgjorde med mig.

Jag måste säga, att Kärlis Zäles kraftiga,
bredaxlade gestalt, hans energiska
ansiktsuttryck och väsen, hans livliga, än vänliga,
än livssprudlande ögon gjorde ett
imponerande intryck; vem hade kunnat tro att
denna ögonskenligen kraftfulla människa en
gång skulle duka under för tuberkulos och
hjärtsvaghet ... I grunden välvillig mot
alla och alltid tolerant, var dock Zäle
tillika städse uppriktig och rättsinnig: med
nästan barnsligt vänliga ögon kunde han
säga en och var den absoluta sanningen i
ansiktet. Och blott i ruset kunde Zäles ord
bli barska och beledsagas av ett
eftertryckligt knytnävslag i bordet. I hans något
robusta, nästan bondska utseende hade man
också knappast kunnat utläsa de romantiska
drag som hörde till hans innersta väsen,
och man måste ovillkorligen
uppmärksamma hur kärleksfullt konstnären gestaltade
och utformade sina småfigurer, och med
vilken hängivenhet och poetisk inspiration

F rihet smonumentei i Riga.

Detalj ]ràn sydvästsidan.

han talade om sina konstnärliga planer och
verk. Hans figur tycktes liksom skapad till
stenhuggare, som skulle han med robust,
nästan titanisk kraft blott hugga kantiga
gestalter och former ur hårdaste granit —
och samtidigt kunde hans romantiska
drömmar föra konstnären in i en värld av
lyrisk, rent mänsklig diktning, och bredvid
framställd Sturm und Dräng, bredvid
framställd övermänsklig kraftfyllnad finna vi
i Zäles verk också episk ro och god
förståelse även för rent mänsklig smärta och
mänsklig sorg — om också hans varmt
patriotiska ande städse var mera böjd att
inrikta sig på tung styrka, och därför
kraftsvällande gestalter dominera i hans verk.
Jag skulle önska att jag genom dessa rader
kunde också från ett främmande land ha
nedlagt den välförtjänta eklövskransen på
min geniale väns grav.

435

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:08:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1942/0483.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free