Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Ulefos. En herregård fra Napoleonstidens Norge. Av Helge Neumann
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Ulefos
Grev Mörners billeder i havesalen.
Étrangers» i hånden, så var dette mer enn
en malerisk staffasje. Modellen hadde i
virkeligheten full dekning for en slik gestus.
— Biidet ble til mens de begge oppholdt
sig i Paris i 1763.
Da den unge godseier i år 1800, to år
etter farens död, overtok Ulefosgodset, gikk
han straks igang med planer om å bygge sig
en sommerresidens i det bakkete terrenget
over fossen, kranset av blå åser og med
herlig utsikt over Norsjö.
Så trofast mot enevoldsmakten som denne
unge, viljekraftige og virkelystne
forret-ningsstand var — det merker vi stadig i
samtidens beretninger, — så hadde den
ristet av sig meget av l’ancien regime’s
sorglöshet og ansvarslöse ånd. Rokokkoens
lette svungne linjer og kaprisiöse innfall,
de små sidesprangs kunst, asymetriens og
lunefullhetens blendende stil tiltalte ikke
lenger disse livsnære, realitetsbestemte
menneskene. De fölte sig helt i slekt med den
nye stil, med de rene enkle linjer, de
kubiske masser i rolig avveiete forhold, denne
nökterne litt martialske holdning som
fremmet den enkle noe kjölige fornemhet. Og
allikevel bærer Ulefos med sig noe av
rokokkoens charme, dette lystige anströk av
sommerlig hvithet og »blott til lyst», midt i
sitt lett monumentale ytre. Den blåsvarte
kuppelen hvelver sig over det kvadratiske
2 etasjes midtparti, som flankeres av
side-partienes enkle pilasterprydede rektangler.
Disse löper ut i tlöier som rammer inn
gårdsrummet til to sider, og avslutter
grunn-planens kvadratiske åpne firkant.
Midtpartiet prydes i begge etasjer av kolonader
ut mot den halvcirkelformede terassen som
avslutter bakkeskråningens frodige
vege-tasjon. Hvite urner dekorerer
kuppelgesimsens 4 hjörner. Det er klart at et slikt
eksteriör, kranset av de gamle trær i
parken, måtte virke tiltrekkende på en maler
som August Cappelen, romantikkens stor-
25
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>