- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
29

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Ulefos. En herregård fra Napoleonstidens Norge. Av Helge Neumann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ulefos

Mörner disponerte begge disse rom under
Ulefosopholdet. Heroppefra har han den
mest storslagne utsikt over et landskap med
en sterkt beveget rytme, det gylne
tommeret i elven ved brukene, hvor sangen fra
sagbladene har blannet sig med suset fra
Ulefossen like ved. Et bilde så helt i slekt
med dem han malte på havesalens
mur-vegger, inspirert av G. Haas’ stikk etter
Paulsens og Lorentzens norske billedserier
fra i78oårene.

Blåkammeret gir med sin norske
himmelseng og kronete armstol, speilet i engelsk
»Adam style» og de engelske Sheratonstoler
et godt bilde på höit ut vik let sans for
enkelhet og stilig elegans.

På forskjellig vis ble det sörget for at
hovedgårdens gjester ikke skulde kjede sig.
Bak kolonaden i kuppelbygningens 2den
etasje lot Niels Aall innrede en prektig
billiardsal, som han möblerte med dansk
bok og engelsk mahogny, og prydet med
hele 56 grafiske arbeider på veggene. Hans
snurrige mekaniske orgel har sikkert livet
opp i selskapet, og gamle fortegnelser over
inventaret lar oss ane statsråden selv som
musikant, noe han og hans brödre var
oppdratt til under skolegangen i
ungdommen. Vi kan lett danne oss et intimt bilde
av familiekretsen samlet rundt
statsrå-dinnens piano i dagligstuen, med en
knitrende kubbe i söileovnen fra Jacob Aalls
jernverk på Næs, og med den varme
glöden fra hjemmestöpte lys over
kobberstikkenes gullrammer; Mozarts rokokko i muntre
flöitetoner, Beethovens dype
menneskelig-het i skjönne sonater! Og gjennem den åpne
dören lekte lysskjæret over de gyldenbrune
ryggene i »contoirets» velfyllte bokreoler.
Herinne var statsrådens egen »hule», hans
bekvemme leseplass i den höiryggete
stolen bak skrivebordet, og hans kilde til
re-kreasjon, berikelse og forståelse av
mennesker og tidehverv var å finne i den store
boksamlingen som omgav ham her. Det
var böker han kjente fra farens reoler i

Interiör fra »Bl åk a mm er et».

barndomshjemmet, bind som hadde vært
hentet fram under de lærde diskusjoner og
forelesninger som var yndet selskapstone
blant de »vellæste og dannede Mænd» som
vanket i huset hos den teologiske
verdens-mann Nicolai Benjamin Aall. Det var böker
som egen smak og trang til viten hadde
bragt inn her, ofte den lange veien over
mange landegrenser — böker på mange
språk, om mange emner, fra antikkens
mesterverker til samtidig europeisk
litteratur, særlig fransk og engelsk, og mange
beretninger om liv og kamper i hans eget
fedrcland, dem han selv skulde komme til
å stå midt oppe i og være med å forme
utfallet av. Noen egentlig bibliofil med
interesse for praktverker og sjeldne böker var
han ikke. Opplysning var et av hans idealer,
og når han sammen med sin bror Jacob
Aall og grev Wedel beslutter »at bekoste
samtlige islandske Sagaer oversatte först i
det latinske og danske, og siden på norsk i
Clausons Stil, og seige dem for saa ringe
Pris at de kan blive hver Manns Læsning»,

29

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0045.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free