- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
32

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Einar Billing. Av Folke Holmström. I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Folke Holmström

Stod det utåt över de andra märkesmännens
framfärd en starkare glans av snillets eld
— hos Eklund ofta ljungande som vreda
åskviggar, när han ensam med kärlekens
flammande allvar och trotsiga mod vågade
slunga obekväma sanningar i ansiktet på en
tongivande modeströmning, hos Söderblom
ofta värmande som givmilda solglimtar, när
han med kärlekens upptäckarblick gick fram
och öppnade förut osedda vägar in i
tillslutna människohjärtan och igenrostade
samhällsinstitutioner —, så rymmer Billings
stilla tänkarliv kanske så mycket djupare och
framtidsmäktigare syner och idéer. Med
livsnär realism och genomskinlig konsekvens
har han lvckats genomföra en vittspännande
syntes av biblisk tro och modern tanke, som
redan framstår såsom för svensk teologi
klassisk och epokbildande. Så eminent
värdesättning röner Einar Billings teologiska
ban-brytargärning ej blott hos dem, som haft
förmånen att som hans personliga lärjungar
direkt fängslas av hans tankes brottning med
komplicerade problemsammanhang, utan
också hos dem, som kunnat inhämta hans nya
grundsyn endast ur de skrifter han
efterlämnat. Det skulle knappast vara ägnat att
förvåna, om Einar Billings insats under mera
universella perspektiv och på längre sikt
skulle visa sig bilda epok i den evangeliska
teologiens gång genom århundradena.
Liksom Søren Kierkegaard först nära ett sekel
efter sin bortgång nått ett universellt
inflytande inom det religiösa tänkandets värld,
som det djupborrande skarpsinnet och det
lidelsefulla allvaret i hans också estetiskt
lysande skriftställarskap omedelbart borde
ha tillförsäkrat honom, om han blott skrivit
på ett världsspråk, kan det tänkas, att Einar
Billings tankemöda först i en ganska
avlägsen framtid kan få bära sina rikaste
skördar. I den utgivna minnesboken1 säger en
av Billings lärjungar, biskop Gustaf Aulén,
att hans teologiska författarskap »i själva
verket äger en sådan halt, att denna
rätteligen borde tillförsäkra honom en äreplats
icke bara inom svensk teologi, utan också
inom den universella kyrkan. Kvalitativt
sett hör han obestridligen till den kristna
kyrkans stora teologer.»

Det är det intensiva inträngandet i bibelns
och reformationens tankevärld, som gjort

1 Einar Billing in memoriam. Redigerad av Nils
Bolander. Sveriges Kristliga Studentrörelses bokförlag.
Stockholm 1940. 234 s. Häft. 5: 75, inb. 7: 75.

det möjligt för Billing att på nytt draga fram
i dagsljuset länge fördolda skatter ur
uppenbarelsens djupast malmförande schakt, men
han har också lyckats smälta om det
kostbara arvegodset i tidsenliga tankeformer, så
att det ligger inom räckhåll att aktuellt
till-lämpas och praktiskt omsättas i individens,
kyrkans och samhällets liv.

Arvet efter Einar Billing betyder därför en
ansvarsfylld och maktpåliggande
arbetsuppgift för svensk kristenhet, svensk forskning
och svensk kultur. När vårt lilla land hittills
blivit så underligt skonat från det tjugonde
seklets krigiska förödelser, kan man ej
underlåta att undra, om detta till äventyrs skett
för att från denna fredens oas i framtiden
skall kunna utgå en konsoliderande och
nybyggande insats i det andliga kaos, som nuets
världskris kommer att efterlämna. Måhända
kan det ekumeniska förbindelsenät, som
Nathan Söderbloms nitälskan tvang den
svenska kyrkan att utbygga, få förmedla åt
den protestantiska världen och den
universella kristenheten något av det heliga arv
från profetismens, urkristendomens och
reformationens skapande epoker, som genom
Einar Billing blivit nyupptäckt, aktualiserat
och slagkraftigt.

Det kan ej bli fråga om att här ge
någon uttömmande eller inträngande bild av
mannen och verket. Men med stöd av de
tryckta källorna och de biografiska
skildringarna vilja vi dröja vid tre väsentliga ting:
det arv från äldre släktled, som Einar Billing
fått övertaga i form av personlig utrustning
och levande tradition, det arv av
komplicerade problemställningar från gångna
sekels teologiska strider, som han delvis
förmått avveckla såsom antikverade och
ofruktbara, och det sovrade arv av för tanke och
liv fruktbara synteser, som det förunnats
honom att efterlämna åt kommande släktled.

Arvet från fäderna

Hur fåvitskt det än må vara att försöka
förklara just en skapande livsgärning ur arv och
tradition, är det lockande att något dröja vid
den sällsynta kombination av rika
möjligheter, som förelåg i Einar Billings fall.

Fantasieggande är först och främst den
uppenbara kontrast, som förelåg mellan far
och son, Gottfrid och Einar Billing, — båda
resliga hövdingagestalter med karaktärsfasta,
efter hand monumentalt utmejslade anlets-

32

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free