- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
79

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Borgerlig romantik i den finska bildkonsten. Av Aune Lindström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Borgerlig romantik i den finska bildkonsten

har gett honom motiv till talrika
landskapsmålningar, vilka oftast upplivas av staffage
— syskonen eller gårdsfolket i deras dagliga
arbete. Den varma känslan och den spröda
lyriska naturuppfattningen som utmärker
dessa målningar, påminner om den danska
samtida konsten, ibland också i hög grad
om den tyska dresdner-romantiken — t. ex.
i det stora dramatiska landskapet »Oväder
vid Haminanlaks», som med sin intensiva
naturstämning och sin förgrundsfigur osökt
för tanken till C. D. Friedrich. Målningen
är dock signerad 1857, ett år innan F. v.
Wrights resa till Tyskland, där han av en
oförklarlig intuition i sista stund ändrade
resplanen ocli for till Dresden i stället för
till Düsseldorf, såsom avsikten varit. Han
studerade här under ledning av J. C.
Dahls son, djurmålaren Siegwald Dahl.
Mycket klar skönj es tidsstilen i några av
Ferdinand von Wrights interiörer, t. ex.
i en liten intim studie i vitt, grågrönt och
grått, framställande en man framför en
ugn, eller i en större interiör i brungult
och rosenrött, med porträtten av
konstnärens broder Wilhelm och dennes svärfar
Olof Bildt. De talrika föremålen äro
avbildade omsorgsfullt och sirligt. Även i
Ferdinand von Wrights fågelbilder, som
av samtiden och den efterföljande
generationen prisades främst för sin
illusionis-tiska naturtrohet och sitt minutiösa
utförande, förmärkes en medveten strävan
till en fast rytmisk komposition och
enhetlig kolorit. Han bygger upp sina
fågelgrupper till strängt geometriska figurer och
stämmer bakgrundens landskap i blygrått,
grönblått eller brunt. Dessa klara och
medvetna stilsträvanden börja dock upplösas
på 1860-talet, tydligen på grund av
konstnärens försök att efterlikna Holmbergs
och Düsseldorfskolans friare och mera
måleriska framställningssätt; på 1870-talet
finna vi i hans landskap — interiörer
målade han ej mera — i allmänhet en brokig,
orolig färgskala och en lös, tillfällig kompo-

Johan Knutson. F rån ateljén.

sition. I någon enstaka bild såsom den
nyligen till Konstsamlingarna i Ateneum
förvärvade »Savolaxbåt på insjön» av år
1879 bibehåller han ännu en intim
naturkänsla och en enhetlig, klar stil.

Samtida med bröderna von Wright var
skåningen Johan Knutson, som år 1840
inflyttat från Sverige och bosatt sig i
Borgå, där han var verksam som
teckningslärare. I den allvarliga finska
biedermeier-konsten var Knutson humoristen; bland
hans tidigare arbeten märkas den roligt
karakteriserande folklivsbilden
»Hästmarknad i Borgå» från 1848 och den dråpliga
lilla bilden »Kapten Möllersvärd och hans
dräng» med den träffande skildringen av
den myndiga husbonden och den magra,
tveksamt uppträdande drängen. Samma
strängar anslås av Knutson i hans talrika
teckningar och akvareller med motiv ur
det småborgerliga vardagslivet i det dåtida
Finland (ett litografialbum med dylika
bilder förbjöds av den ryska överheten,
som vädrade i dem ett farligt förlöjligande

79

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0099.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free