- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
86

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - En Buste fra Berninis Værksted i dansk Privateje. Af Jørgen B. Hartmann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jørgen B.

H a r t m a n n

hele taget lignede Broderen (jfr Sustermans’
Maleri) og Nevøen Cosimo III. Den
beslutsomme Hage, Ørneprofilen og Øjnenes
energiske Udtryk fortæller om betydelig
Viljestyrke. Kindbenene træder let frem,
Panden hvælver sig intelligent under
Hovedbeklædningen. Den firkantede Hue
sidder forsorent paa Snur. En Pokkers Karl,
oplagt til Alvor og Skæmt, ingen Foragter
af materielle Goder, og dog en from Herrens
Tjener.

Nogen smuk Fremtoning har han næppe
været, Kunstneren har heller ikke gjort
Forsøg paa at idealisere sin Model.
Tværtimod skildres »Mediciernes berømteste
Kardinal» med ubarmhjertig Realisme. Vi har
nævnt Giovanni Battista Fogginis (1652—
1725) posthume Standbillede i Uffizierne,
en imposant Siddefigur med urolige
Stofmasser, som kendetegner Bernini-Skolen.
Blikket er vendt mod venstre som paa vor
Buste. Huen holder han i den ene Haand, et
Manuskript i den anden. Der er noget
pralende, indbildsk over denne Skulptur.
Busten virker mere dæmpet, skønt Minen
ogsaa her er selvbevidst og Hovedstillingen
flot. Vi ved saare lidt om Portrættets
Proveniens. Det købtes i Florens omkring
Aarhundredskiftet af en privat Samler,
som bragte det til København.

Strax ved Synet af det fortrinlige Stykke
paa Udstillingen i Kunstmuseet var jeg
klar over, at jeg havde set det andetsteds.
Fra et Besøg i Louvre 1935 erindrer jeg
en Skulptur, tilskrevet den store Bernini,
og afbildet som autentisk i Friedrich
Knapp’s »Italienische Plastik» (2. Udg.
1923; pag. 154). Forfatteren skriver, at
»Busten er bred, uden streng Form og
faste Linier», og at »Bernini her som overalt
lægger stærk Affekt, levende Udtryk ind i
Trækkene». Louvre-Kataloget anfører
Arbejdet som originalt. Hverken Baldinucci
i »Vita del Cavaliere Gio. Lorenzo Bernino»
(1682, skrevet paa Foranledning af Gustav
Adolfs Datter) eller Fraschettis digre Mono-

grafi (1900) omtaler Kardinalen, skønt
førstnævnte, som vi har konstateret, var
en personlig Bekendt af ham. Hvorom
alting er, berninesk maa
Louvre-Exempla-ret kaldes, og en Kender af italiensk
Kunst som Knapp vilde ikke letsindigt
attribuere den geniale Barokplastiker et
Værk, uden vægtige Motiver.
Atlaskes-Pellerinens elegant-dynamiske Foldekast,
de dybe Furer, der ligesom jager henover
Brystpartiet, repeteres — med enkelte
Variationer — paa vor Gentagelse. Denne
afviger i Højden (77 cm.) fra Pariser-Busten
(85 cm.). Ved Afskæringen forneden hos
os sløjfes en Knap, og Drapperiet tilhøjre
omarbejdes. Her er altsaa ikke Tale om
en nøjagtig Replik, snarere om en Kopi,
der i Hovedsagen dækker over Originalen.

Een Omstændighed er ejendommelig,
men sikkert uden Betydning for
Efterforskningen: Begge Arbejder erhvervedes ca.
1898, den franske dog i Landet selv.
Sandsynligvis prydede de Mediciernes
florentinske Appartementer eller en Villa i
Nabolaget. I en af Conte Litta’s Folianter om
»Famiglie celebri italiane» (II, 1829; Kgl.
Bibi.) gengives en Portrætskulptur af
Leopoldo de’ Medici i »Reale Galleria»
(d. v. s. Uffizi). Omend denne skødesløse
Aquatinta paa mange Punkter (især i det
vertikale, naturalistiske Drapperikast) er
forskellig fra de kendte Værker, taler
Sandsynligheden for, at den er identisk med et
af disse. Maaske vandrede »Louvre-Busten»
engang i det 19. Aarhundrede til Frankrig.
I det mindste findes ovennævnte
Medici-Portræt ikke mere i Uffizierne.
Illustrationen fra Littas andet Bind har, saavidt
jeg ved, ingen været opmærksom paa,
hvorimod baade den nuværende Ejer —
Hr. Civilingeniør Jørgen Reimann
(Køberens Søn) — og Kunsthistorikerne var
fortrolige med Pariser-Exemplaret.

Til Slut vilde det være rimeligt at kaste
et Blik paa Bernini og hans Kunst og

86

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free