- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
88

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - En Buste fra Berninis Værksted i dansk Privateje. Af Jørgen B. Hartmann

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jörgen B. Hartmann

Død 1680 sørgede hele Rom. Blandt dem,
der begræd Tabet højest, var Dronning
Christina af Sverige, om hvem Baldinucci
beretter, at hun var Cavaliere Lorenzos
»singolarissima protettrice». Han udtrykte
sin Taknemmelighed ved at testamentere
Majestæten en Halvfigur i Marmor af
Frelseren.

Foruden Pavebusten besidder
Glyptoteket en anden udmærket Skulptur fra
Berninis Kres (deponeret i Kunstmuseet).
Den afbildede menes at være Kardinal
Francesco Barberini (se Krohn i o. a.
Artikel). Gamlingen er som grebet ud af
Moliéres Komedier. Mario Krohn skriver,
at Portrættet »er blevet til et halvhundrede
Aar» efter Paul V, altsaa ca. 1665/70. Det
er lærerigt at konfrontere Barberini med
Leopoldo de’ Medici, da begge Arbejder
kan dateres o. 1670. Don Francescos
Drapperistil er tørere og mere kantet end

Florentinerens, der overhovedet indtager
en elegantere Holdning. Polituren kommer
bedre til sin Ret her end paa den affældige
Månd med det indfaldne Bryst.

Prinsen var kun to Gange i Rom,
1668 for at modtage Kardinalshuen og
1670 for at overvære Clemens X’s Kroning.
Ved en af disse Lejligheder har han poseret
for Billedhuggeren. At man i
Medici-Portrættet ikke møder Berninis nervøse,
»impressionistiske» Ductus fra hine Aar
(Lægen Gabriele Fonseca, 1668) kan sættes
paa Bestillerens Regning. Han yndede det
moderate og maatte føie sig mere i Pagt
med en Algardi’s »Klassicisme» end med
den naturalistiske Romerbarok.

Nogen endelig Dom i
Autor-Spørgs-maalet kan ikke fældes uden
Sammenligning paa Stedet (Louvre) — men saa meget
tør vi sige: Marmorbusten af Kardinal
Leopoldo de’ Medici er en Bernineske.

88

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0108.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free