- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
139

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Diderot och Hugues Taraval. Av Greta Åkerlund

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Diderot och Hugues T ar av al

Venus och Adonis.
Nationalmuseum, Stockholm.

Diderots kritik, och överväldigade av det rika
materialet ha de visserligen citerat uttryck av
Diderot för att belysa olika frågor, men dessa
ha oftast varit teoretiska. Vad beträffar fakta
rörande de enskilda konstnärerna har man i
konstlitteraturen i förvånande liten grad
använt sig av denna viktiga källa till upplysning
om deras verk och ställning i samtiden.
Enstaka av orden ha blivit bevingade, vissa
spirituellt formulerade förkastelsedomar ha
letat vägen till monografier och
översiktslitteratur, men ett utförligt referat, t. ex.
begränsat till hans uttalanden om en konstnär
och försett med kommentarer, har författaren
ej påträffat. Till detta kommer så
underhållningsvärdet i dessa salongskritiker, som
emellertid förmenas det stora flertalet, eftersom
de endast föreligga i franska och tämligen
sällsynta utgåvor. Detta är några av de skäl,
som i sig motivera den form som här valts att
i fortsättningen presentera utdrag av hans
kritiker.

Av de konstnärer Diderot behandlar
intresserar oss särskilt svenskarna Hall,
Lundberg och Roslin. Men de äro alla porträttörer.

ehuru Roslin mot slutet även försöker sig på
historiemåleri, och det är främst en
historiemålare vi böra söka för att finna Diderot i sitt
esse, anhängare som han är av den stora stilen.
Hugues Taraval är historiemålare, han är
uppvuxen i rokokons Sverige, genom sina
förbindelser med barndomslandet har han här
behållit ett visst namn, trots att den
ojämförligt viktigare delen av hans utbildning
ligger utanför hans svenska vistelse. Lägger
man därtill att denne en gång uppskattade
konstnär knappast finns omnämnd i nyare
litteratur, att många av de konstverk Diderot
skildrar och bedömer numera ha försvunnit,
är det av dubbelt intresse att följa Diderots
omfattande kritik av hans verk.

Hugues Tara val föddes år 1728 i Paris.
Han var son till historiemålaren Guillaume
Taraval, som fyra år efter Hugues födelse
flyttade till Sverige, där han engagerats för
uppgifter på Stockholms slott. Guillaume
Taraval stannade i Sverige ända till sin död 1750,
och Hugues fick sin första undervisning av
fadern i Kongliga Ritareacademien, den år

139

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0163.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free