- Project Runeberg -  Ord och Bild / Femtioandra årgången. 1943 /
163

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Några Fredrika Bremer-skisser från Amerika. Av Gunnar Svanfeldt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Några Fredrika B r em er - s k i s s er från Amerika

Veckorna kring årsskiftet 1850—51
tillbringades sedan i huvudsak i New Orleans,
månaderna februari, mars, april på Cuba.
I maj återvände Fredrika Bremer till
Förenta staterna. Efter resor i Florida och
Virginia begav hon sig vidare norrut,
besökte än en gång New England och dröjde
till sist en tid i New York, innan hon i
september 1851 lämnade Amerika.

Fredrika Bremer har tecknat flitigt under
början av Amerika-resan, men vad som
bevarats härav, återfinnes i album 6, som även
innehåller skisser från vistelsen i Danmark.
Att döma av illustrationsförteckningen i
Adlersparres och Leijonhufvuds arbete har
album 6 en ganska fullständig serie porträtt
av de litterära storheterna i Köpenhamn
och Boston omkring 1850. Album 7 -— som
alltså nu tillfallit Uppsala
universitetsbibliotek — uppvisar ej bilder av så många
celebriteter, men det ger oss ändå en hel
del illustrationer till Fredrika Bremers
reseupplevelser och föreställningsvärld. Det
lilla skisshäftet i tväroktav, som bär spår
av att ha varit packat och uppackat många
gånger och kanske genombläddrat än flera,
är bundet i en brunsvart papp-pärm med
pressade ornament i nyrokoko och med
ordet »Album» tryckt i guld. Av bladen
är de flesta vita, andra är brungrå i olika
färgnyanser. Teckningarna är till stor del
daterade och tycks alla ha tillkommit
under tiden december 1850 till våren 1851.

Mest påfallande, då man först ögnar
igenom häftet, är en lång rad porträtt av
herrar och damer Fredrika Bremer stött
samman med under de ifrågavarande
månaderna och velat ägna en stund åt att
föreviga. Det är övervägande profilporträtt,
och näsorna pekar mot vänster, så som det
fallit sig lättast för tecknaren. Fredrika
Bremer har dragit upp konturerna och
vissa detaljer med blyerts, så har hon tagit
fram sepiapenseln och utfört bilden som
lavering, och till sist har hon satt till en
droppe färg: en svag rodnad på kinder och

läppar. Tekniken gör ett intryck av
säkerhet och elegans, och man har ingen
anledning att betvivla konstnärinnans förmåga
att åstadkomma porträttlikhet och en viss
vederhäftig karakterisering. Konventionella
som dessa små porträttskisser är med sina
halva småleenden, matt skära kinder,
själfulla ögon och välvårdade sepiafrisyrer,
ger de nog i alla fall inte så litet av de
kulturintresserade borgar- och
godsägar-kretsar i Mississippi-området och på Cuba,
där Fredrika fann värdfolk och
bekantskaper. Identifieringen av föremålen är ej
utan sina svårigheter, men den frågan är
knappast av större intresse i detta
sammanhang. Fredrika Bremer har försett de flesta
av skisserna med uppgift om plats och
tidpunkt men som regel inte om den
avkonter-fejades namn. Tack vare de utförliga
upplysningarna i resebeskrivningen om allt
och alla, går det dock att komma ett gott
stycke, och en senare hand har också på
flera ställen vidfogat små diskreta
blyertsanteckningar om originalen — med eller
utan ett tillagt frågetecken.

Till denna grupp av laveringar hör en
bild, som väl har sitt speciella
affektionsvärde, nämligen ett porträtt av Jenny
Lind, tillkommet i Havanna i februari 1851
och försett med föremålets signatur. Jenny
Linds namn dyker upp då och då i
reseskildringen. Den stora konstnärinnan firade
nu sina väldiga triumfer i Amerika, och i
hela Förenta staterna var det fullkomlig
Jenny Lind-feber. Författarinnan och
sångerskan hade tidigare varit vänner, men
omständigheterna hade fört dem från
varandra. Men då Jenny Lind överraskade
Fredrika Bremer i en hotelltrappa i
Havanna — Fredrika hade först väntat henne
senare — var alla skuggor försvunna.
»Glömdt var i ett ögonblick hvad som förr
hade kommit emellan mig och henne», heter
det i resebreven. »Jag måste genast gå ned,
böja mig öfver ledstången och kyssa henne.»
De båda vännerna är tillsammans ett par

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:09:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1943/0191.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free